Az athéni demokrácia (ez szóbeli tétel is): http://tort-tura.blogspot.com/2014/09/az-atheni-demokracia.html
Julius Caesar egyeduralmi kísérlete:http://tort-tura.blogspot.com/2014/09/a-romai-koztarsasag-valsaga.html
Antik hitvilág: https://http://tort-tura.blogspot.hu/2014/09/antik-kultura-1-hellasz.html valamint: http://tort-tura.blogspot.hu/2014/09/antik-kultura-2-roma-pannonia.html
Kereszténység kialakulása, tanításai: http://tort-tura.blogspot.com/2014/09/a-keresztenyseg-es-romai-egyhaz.html
Zsidóság vallása
· monoteista, Jahve a főisten, aki eredetileg sivatagi vihar, tűz isten, tehát pusztító erő volt (Kr. e. 6. sz-tól nevének kiejtése tabu).
· Jahve és a zsidóság közötti kapcsolat kölcsönös és kizárólagos, a nép istene Jahve, a nép pedig isten választott népe
· a választott néppel az Úr szövetséget köt (Ádám, Noé, Ábrahám, Mózes) ennek jele a körülmetélkedés
· az Úr törvényt ad népének (Tóra: Mózes 5 könyve) ennek legfontosabb része a Tízparancsolat, amelyet isten Mózesnak kőtáblán nyújtott át, a törvények szabályozzák a zsidóság mindennapi életét, meghatározzák szokásait, vallás szertartásait
· Jahve kultuszának központját Salamon a Jeruzsálemben felépített templomba tette, itt helyezték el a Frigyládát, a szövetségkötés jelképét. (A zsidó templom a zsinagóga.) A menóra, a 7 ágú gyertyatartó az égő csipkebokrot jelképezi.
· a nép időről időre eltávolodott istenétől, ezért a szövetséget újra és újra meg kell újítani, erre hivatottak a próféták (ők isten küldöttei, akik szigorúan őrzik a törvényt és ápolják a hagyományt)
· Isten új szövetséget fog kötni, mert a zsidóság megszegte a törvényeket- Messiás - Megváltó várás
· a zsidóság ókori történetéről a Biblia ószövetségi része tudósít, ám mivel a szövegek jóval az adott eseményeknél később keletkeztek nem tekinthető teljesen hiteles történeti forrásnak
A monoteizmus jelentősége: Az ókort a politeizmus jellemezte és csak a zsidók vallása volt monoteista. Az ókor végén azonban a zsidó vallásból kialakult a két legjelentősebb monoteista vallás a kereszténység és az iszlám. A középkort már a monoteizmus jellemezte és jelenleg is ez a két monoteista vallás a legnagyobb a Földön.
A monoteizmus kialakulása:(ez már nem lényeg, csak érdekesség és a megértést segítheti elő)
Az egyistenhit fokozatosan alakult ki a zsidó vallásban. Amikor a zsidók törzsek betelepültek Palesztinába, akkor két külön országot hoztak létre. Palesztina északi részén Izraelt, míg a déli részén Júdeát. A zsidók egyetlen Istene, Jahve eredetileg csak a déli zsidó törzsek viharistene volt, amely ekkor még nem a világmindenség egyetlen Istene, hanem csupán az izraeli törzsek szövetségének védője volt, akinek létezése korántsem zárta ki a más törzsek isteneinek vele azonos rangú realitását. Mózes ötödik könyvében még mindig nem Jahve az egyedüli isten, de már fölötte áll a többieknek. Az ún. második Ézsajás […] beszédei mondják ki először a monoteizmus tanításait a maguk teljes következetességében. Jahve az, aki a világmindenséget teremtette, ő alkotta a sötétséget csakúgy, mint a világosságot, a rosszat nem kevésbé, mint a jót, s őrajta kívül minden más isten csupán fából faragott bálvány, élettelen és tehetetlen anyag. Mózes a vallásalapító: A zsidó vallás legfontosabb forrása az Ószövetség és azon belül is az Ószövetség első öt könyve (ezt hívják Tórának). Ezt az első öt könyvet Mózes, a zsidó vallás alapítója írta. Mózes vezette ki a zsidó népet Egyiptomból, Ő kötött szövetséget a Sínai-hegyen Istennel és Ő vezette el a zsidó népet az ígéret földjére, Palesztinába. Mózes a Sínai-hegyen egy kőtáblát kapott Istentől, amelybe a tízparancsolat volt belevésve. Ezt a kőtáblát őrizték a frigyládába.
A monoteizmus jelentősége: Az ókort a politeizmus jellemezte és csak a zsidók vallása volt monoteista. Az ókor végén azonban a zsidó vallásból kialakult a két legjelentősebb monoteista vallás a kereszténység és az iszlám. A középkort már a monoteizmus jellemezte és jelenleg is ez a két monoteista vallás a legnagyobb a Földön.
A monoteizmus kialakulása:(ez már nem lényeg, csak érdekesség és a megértést segítheti elő)
Az egyistenhit fokozatosan alakult ki a zsidó vallásban. Amikor a zsidók törzsek betelepültek Palesztinába, akkor két külön országot hoztak létre. Palesztina északi részén Izraelt, míg a déli részén Júdeát. A zsidók egyetlen Istene, Jahve eredetileg csak a déli zsidó törzsek viharistene volt, amely ekkor még nem a világmindenség egyetlen Istene, hanem csupán az izraeli törzsek szövetségének védője volt, akinek létezése korántsem zárta ki a más törzsek isteneinek vele azonos rangú realitását. Mózes ötödik könyvében még mindig nem Jahve az egyedüli isten, de már fölötte áll a többieknek. Az ún. második Ézsajás […] beszédei mondják ki először a monoteizmus tanításait a maguk teljes következetességében. Jahve az, aki a világmindenséget teremtette, ő alkotta a sötétséget csakúgy, mint a világosságot, a rosszat nem kevésbé, mint a jót, s őrajta kívül minden más isten csupán fából faragott bálvány, élettelen és tehetetlen anyag. Mózes a vallásalapító: A zsidó vallás legfontosabb forrása az Ószövetség és azon belül is az Ószövetség első öt könyve (ezt hívják Tórának). Ezt az első öt könyvet Mózes, a zsidó vallás alapítója írta. Mózes vezette ki a zsidó népet Egyiptomból, Ő kötött szövetséget a Sínai-hegyen Istennel és Ő vezette el a zsidó népet az ígéret földjére, Palesztinába. Mózes a Sínai-hegyen egy kőtáblát kapott Istentől, amelybe a tízparancsolat volt belevésve. Ezt a kőtáblát őrizték a frigyládába.
A Zsidó Állam: A Kr.e. X. században Dávid, a zsidók királya Júdea és Izrael egyesítésével létrehozta a Zsidó Államot, amelynek fővárosává Jeruzsálemet tette. Jeruzsálemben Dávid fia, Salamon hatalmas kőtemplomot építtetett fel a frigyláda számára.
A zsidó szekták: Egy idő után a zsidó valláson belül különböző irányzatok (szekták) jelentek meg, melyeknek tanításai előkészítették a kereszténységet. A farizeusok önmegtartóztató életet folytattak, és minden élvezettől tartózkodtak. Hitték, hogy a lélek halhatatlan, amely a túlvilágon jutalmat vagy büntetést kap aszerint, hogy erényes vagy bűnös volt-e az ember, éspedig a bűnösök örök rabságban fognak majd sínylődni, az erényesek pedig hatalmat nyernek, hogy visszatérhessenek az életbe. A szadduceusok szerint a lélek a testtel együtt elpusztul. Csak kevés zsidót hódított meg ez a tanítás, de ezek mind nagytekintélyű férfiak voltak. Az esszénusok azt tanítják, hogy mindent rá kell bízni Isten akaratára. Hisznek a lélek halhatatlanságában. [...] nem mutatnak be áldozatot, s azzal mentik ki magukat, hogy nekik sokkal szentebb tisztulási eszközeik vannak [...] Különösen csodálatra méltó, hogy valamennyien az erényes életre törekszenek, éspedig oly mértékben, ami a görögöknél és barbároknál teljesen ismeretlen [...] teljes vagyonközösségben élnek és közöttük a gazdag sem élvezhet többet javaiból, mint a szegény.” (Josephus Flavius)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése