A török hódoltság
A terület irányítása az egymást sűrűn váltó budai pasák
kezében volt.
A török végvárakban 20-22000 zsoldos katona és pár ezer
szpáhi (lovas katona) tartózkodott, akik szolgálataik fejében földesúri
járandóságokat kaptak
A Török Birodalom kiépítette saját közigazgatását
Vilajetekre osztották a területet, élén a pasák (beglerbégek) álltak, kisebb egység a szandzsák, élén a béggel.
Vilajetekre osztották a területet, élén a pasák (beglerbégek) álltak, kisebb egység a szandzsák, élén a béggel.
A meghódított területek egy része szultáni birtok lett
(khász-birtok), amelynek lakói közvetlenül a szultánnak adóztak, a többi
terület bevételei a szpáhikat illették (tímár, ziámet).
A hódoltsági területen a török földbirtokos szpáhik rablógazdálkodást
folytatnak, mivel bármikor áthelyezhetik őket. → következmény: a
Hódoltság jelentős része elnéptelenedik.
A megszálló hatalom egyik fontos feladatának tekintette az
adózó nép nyilvántartásba vételét, az egyes települések szolgáltatásainak
pontos megállapítását – ezt a feladatot a defterdár (adószedő, pénzügyek
intézője) intézte.
- a törökök adózási törvényeiket lehetőleg a
meghódított országok jogszokásaihoz igazították, nálunk is figyelembe vették a
korábbi királyi törvényeket. (Pl. a szultánnak fizetett 50 akcse megfelelt a
rendkívüli hadiadó értékének)
- a járandóságokért
az egész közösség felelt
Főbb adók:
állami adók: fejadó (haradzs), robot (kényszermunka –
végvári építkezések, fuvarozás), néha devsirme – gyerekadó
földesúri adók: kilenced, terményadó, robot, ajándék +
különböző jogcímeken szedett földesúri járandóságok: szüretelési engedély,
legelőadó, malomadó, menyasszonyadó stb.)
- a magyar adóztatás
sem szűnt meg ® a hódoltság területén
kialakult egy kétfelé adózó sáv – kettős adóztatás
- a királyi, egyházi
és földesúri adókat többnyire a végvárak őrsége hajtotta be
Igazságszolgáltatás
A török alattvalók, valamint a törökök és magyarok közötti vitás ügyekben a kádi ítélkezett, gyakran bevonva a muszlim jogtudós, a mufti. Megvesztegethetőek voltak: baksis. A magyarok egymás közötti ügyeit a vármegye (végvárakban), ill. a hódoltságban kialakuló parasztvármegye (a hódoltságban a nemességet szerzett mezővárosi és falusi parasztokból) intézte.
A török alattvalók, valamint a törökök és magyarok közötti vitás ügyekben a kádi ítélkezett, gyakran bevonva a muszlim jogtudós, a mufti. Megvesztegethetőek voltak: baksis. A magyarok egymás közötti ügyeit a vármegye (végvárakban), ill. a hódoltságban kialakuló parasztvármegye (a hódoltságban a nemességet szerzett mezővárosi és falusi parasztokból) intézte.
A királyság politikai egysége megszakadt, de az országrészek
gazdasági kapcsolata nem szűnt meg
Az egységgondolat fennmaradásában óriási szerepe volt a
protestáns és a katolikus egyházaknak.
Az Oszmán
Birodalom nem kényszerítette rá a vallását, az iszlámot a meghódítottakra.
Ennek gazdasági oka is volt: a ráják, a nem mohamedán (főleg keresztény)
alattvalók fizették csak a fejadót. Főleg a várak és a városok lettek így
törökké, innen a magyar lakosság jobbára el is menekült.
A hódoltság
végig háborús övezet maradt, így a pusztítás mértéke itt lesz a legnagyobb.
Török
emlékek, hatások
Építészet:
(mecsetek,) dzsámik, minaretek, fürdők – fürdőkultúra
Gasztronómia:
töltött káposzta, pörkölt, paprika, törökbúza – kukorica, paradicsom, kávé (Ironikus módon, az, hogy a magyar konyha
legkedveltebb húsféléje a sertéshús, és a sertészsírral készült ételek, a török
hódoltság számlájára írható. A disznót ugyanis a török katonák nem ették, így
nem is lopták el, erre pedig hamar rájöttek a magyar falvak korabeli lakói.)
Ruházat:
kaftán, dolmány, csizma, papucs
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése