1.4 A. GÖRÖG VALLÁS ÉS
KULTÚRA
(alul bemutató, képekkel)
A görögséget összekötő három legfontosabb kapocs a
nyelv, a hitvilág és a sport.
Hitvilág: a sokistenhit a jellemző,
az istenek eltérő időben és helyeken alakultak ki, poliszonként eltérő, hogy
kit tisztelnek a legjobban. (Athénban pl. Pallasz Athénét.)
Az istenek legfőbb jellemzői.
v Antropomorfak, azaz emberi
alakban képzelik el őket, de
v Totemisztikus vonásokat is
őriznek – állatalakban is megjelenhetnek, pl. Zeusz bika képében rabolja el
Europét.
v Minden istennek megvan a maga
funkciója, illetékességi köre – lásd táblázat
v Emberi tulajdonságaik vannak
– érzelmeik vannak
v De halhatatlanok
v Az istenek eredetéről több
történet, variáció létezett, ezek, ill. az istenek cselekedeteit leíró
történetek, mítoszok összességét nevezzük mitológiának.
A mítoszok sohasem alakultak át egységes
hittételekké, és a görögöknél nem jött létre egységes papság sem.
A szertartásokat az állam tisztségviselői látták el,
a vallás és szertartás a poliszhoz való tartozás érzését is szolgálták.
Állandó papi testület csak bizonyos szentélyekben
alakult ki, amelyek többnyire jóslással vagy gyógyítással foglalkoztak. A
leghíresebb jósdák: Delphoi, Apolló tiszteletére, Dodona Zeuszéra jött létre.
Az istenek tiszteletére rendezett szertartásokból,
eseményekből fejlődtek ki különféle ünnepi játékok.
Színház a Dionüszosz kultuszból, s
a színház szerepe később nemcsak kulturális, de politikai tartalommal bírt.
Önálló művészeti ággá fejlődött, politikai és nevelő célzatú tartalma sokáig
megmaradt. A görög versenyszellem itt is tetten érhető, mert versenyeket
rendeztek belőle. Kezdetben az agórán
tartották az előadásokat, később épültek
a szabadtéri színházak, általában domboldalba, hegyoldalba vágva. Félkör
alakú, kitűnő akusztikájúak még ma is, és hatalmasak – több ezer néző. Színész
csak férfi lehetett, maszkokat használtak – felerősítette a hangot és kiemelte
a szereplő jellemét.
Olimpiai
játékok, sportversenyek a Zeusz tiszteletére rendezett ünnepségekből. A
görögség egészét érintő sport eseményre 4 évente került sor, Olimpiában. (Az
első feljegyzés i.e. 776-ból maradt.) Csak egyéni versenyek voltak, minden
szabad görög férfi részt vehetett rajta, nők még nézőként sem. Sportágak:
kezdetben csak futás, majd ötpróba (stadionfutás, távolugrás, diszkoszvetés,
gerelyhajítás, birkózás), ökölvívás, pankráció, kocsi- és lóverseny. Nincsenek
súlycsoportok, a küzdelmek győzelemig tartanak. Csak az első helyezést
díjazták, a győztes saját poliszának is dicsőséget szerzett. A játékokat a
háborús időkben is megtartották, a játékon részvevők sérthetetlenek voltak.
Kezdetben 1 napig tartott, később egy hétig, az első napon volt a megnyitó
ünnepség, az áldozás az isteneknek, öt nap verseny, majd az ünnepséget lezáró
kultuszesemények a 7. napon.
A hellenizmus időszakára a görög istenek
kiüresedtek, s a misztériumvallás vált népszerűvé. Az istenekben csalódó
emberek számára a gondoktól való megszabadulást, a túlvilági hitet hirdette. A
misztikus beavatási szertartások révén kerültek az istenség oltalma alá, s
egyben megszabadultak az eddigi életük során elkövetett bűneiktől. Ilyen
kultusz volt pl. Mithraszé ill. Íziszé.
Főbb görög és
római istenek:
görög
|
római
|
Funkció
|
Zeusz
|
Jupiter
|
főisten, villámmal
ábrázolják
|
Héra
|
Junó
|
hitvesi hűség
|
Apollón
|
Apolló
|
vadászat és művészet istene
|
Kronosz
|
Szaturnusz
|
idő, termékenység, bőség
|
Pallasz Athéné
|
Minerva
|
bölcsesség
|
Hermész
|
Mercurius
|
kereskedők, tolvajok,
isteni hírnök, szárnyas saruval ábrázolják
|
Aphrodité
|
Vénusz
|
szépség, szerelem
|
Poszeidon
|
Neptunusz
|
tenger, szigonnyal
ábrázolják
|
Artemisz
|
Diana
|
vadászat szűzi istennője
|
Héphaisztosz
|
Vulkanusz
|
tűz, kovácsmesterség
|
Dionüszosz
|
Liber - Bacchus
|
Mámor, görögöknél a
színjátszás patrónusa
|
Árész
|
Mars
|
háború
|
Hádész
|
Plutó
|
alvilág
|
Démétér
|
Ceresz
|
föld, termékenység
|
A GÖRÖG TUDOMÁNY
Leegyszerűsítve
azt mondhatnánk, a görögök voltak azok, akik rendszerezték az eddig
felhalmozott tudásanyagot. A rendszerezés vezérelve pedig a tudományos
megközelítés volt, mind a társadalmi-, mind a természeti jelenségek
magyarázatánál. E munkát megkönnyítette, hogy a papság (mivel, mint egységes
társadalmi csoport nem is alakult ki) nem monopolizálta az eredményeket,
szemben az ókori Kelet tudós papságával.
Kezdetben a görögöknél sem váltak szét az egyes
tudományok, ez a hellenizmus korszakára tehető.
A görög tudományok közül kiemelkedik, s az utókorra
is az egyik legnagyobb hatást gyakorolta a filozófia
(bölcsesség szeretete).
A világ keletkezésének magyarázatával foglalkozik, s
elszakad a mitologikus magyarázatoktól. Számos tudós, pl. Thalész őselemekre
vezeti vissza – ő 4 őselemet ad meg: föld, tűz, víz, levegő. Démokritosz
pedig eljut egész az atomokig. A világ tehát szerintük anyagi eredetű, s így
lerakták, az ún. materialista szemlélet alapjait.
Hérakleitosz pedig (híres mondása: kétszer nem léphetsz
ugyanabba a folyóba) a dialektika előfutára, e nézet szerint a világ
lényege az örökös mozgás és változás, amelyet az ellentétek harca okoz.
A következő fontosabb filozófiai nézetrendszer a szofistáké. Ők vándortanítók, hivatásos
értelmiségiek voltak, mitológiára, ill. a szónoklat és vitatkozás művészetére
tanították tanítványaikat. Problémafelvetésük: az egyes jelenségek a
természettől vannak-e, vagy pedig emberi megállapodás eredményei. Nézetük
szerint a valóság az emberi tudattól függ, nincsenek örök értékek, minden
viszonylagos. Így gyakorlatilag megkérdőjelezik az erkölcsi értékeket is.
Velük szemben lép fel Szókratész (i.e. 469–399). Véleménye: vannak az emberektől
független, örökérvényű igazságok és értékek, mint pl. igazság, szeretet,
amelyek önmagukban léteznek. Ezeknek megfelelően kell helyesen élni és
gondolkodni. Megismerési módszere az ún. kérdve-kifejtés, párbeszédbe foglalt
vita.
Tanítványa Platón
(i.e. 428-348) idealista filozófus, azaz a szellemi világot tekinti
elsődlegesnek az anyagival szemben. Szerinte csak a fogalmak állandóak, ezek
valóságosan léteznek az ideák világában, a valóság, amit látunk csak ennek
árnyképe, gyenge utánzata. Államelméletében mereven több csoportra osztotta a
társadalmat, s mindegyiknek megvan a feladata: bölcsek irányítanak, a harcosok
védelmeznek, a dolgozók dolgoznak.
Arisztotelész, Platón tanítványa és Nagy
Sándor nevelője (i.e. 384-322), a formális logika megalkotója. Mind az anyagi,
mind a szellemi világot létezőnek tartja, de az utóbbi a magasabb rendű. Államelméletében
az igazságos egyeduralom, az arany középút elvét vallja.
A hellenizmus korszakának legjelentősebb
nézetrendszere a sztoicizmus,
melynek lényege: a vágyakról való lemondás, a sors elfogadása, a családhoz való
visszahúzódás. Képviselője: Zénón.
Egyéb
tudományok:
Matematika: Thalész-tétel, Pitagorasz-tétel, Euklideszi
geometria.
Orvostudomány: Hippokratész,
a betegségek objektív magyarázatát kereste, az agy funkciójának felismerése. Ma
nevéhez kötődik az orvosi eskü.
Fizika: Arkhimédész – pl. fajsúly, minden vízbe mártott
test….
Csillagászat: Ptolemaiosz
– geocentrikus világkép és térkép; Arisztarkhosz heliocentrikus világkép.
Történettudomány: Hérodotosz,
(a történetírás atyja) fő műve a görög-perzsa háború megírása. Időrendben és
földrajzi egységben tárgyalja az eseményeket, elszakad a mitologikus
magyarázatoktól és valós mozgatórugókat keres a történésekhez. Thuküdidész fő műve a peleponnészoszi
háború, ő összefüggéseket, okokat kutat a történelemben.
Irodalom: líra – Anakreón, Szapphó, dráma – Szophoklész, eposz – Homérosz. A
színháznak a görögöknél nevelő, közéleti szerepe is volt.
ÉPÍTÉSZET, SZOBRÁSZAT
Építészet: A görögök nagyszerű középületeket emeltek,
magánházaik kevésbé emlékezetesek. A görögök életének legfőbb színtere az
agóra, a piac, környezetében helyezkedett el számos fontos középület. A
középületek közé tartoztak az üzletkötésre alkalmas oszlopcsarnokok, a
tornacsarnokok (gümnaszion – gimnázium), a versenypályák (stadion),
kocsiversenyek (hippodrom), a félkör alakú színházak (teátrum), és a
szentélyek, templomok. A görög kultúra szimbóluma az Akropolisz, az athéni fellegvár. Ezen épületegyüttesen keresztül
nézhetjük meg építőművészetük fő alkotóelemeit.
Mivel
a boltozatot nem ismerték, a hangsúly az oszlopokon (sztoa: oszlopsor) volt. Három oszlopstílus létezett: a dór, a ion
és a korinthoszi. Jellegzetes díszítő elem a timpanon, az oromzatra emelt
háromszögű falrész. Az épületeket gazdagon díszítették domborművekkel, frízekkel,
és szobrokkal.
Ez utóbbi önálló művészeti ággá (szobrászat)
vált, leghíresebb alkotói: Pheidasz
és Mürón. A testi tökéletességet és
az erkölcsi értékeket akarták ábrázolni, harmonikus arányokkal, a minta a
sportolók felépítése volt. A mozgást is ábrázolták, pl. a Diszkoszvető szobrán.
A hellenizmus korában megjelenik az érzelmek, a
szenvedélyesség és a humor ábrázolása is. E kor leghíresebb műve a Laokoón
szoborcsoport.
A görög kultúra emlékei az amphorák, amelyeken a geometrikus formáktól kezdve az
erotikus jelenetekig sok mindent megjelenítettek. A vázafestészetben két
korszakot szokás megkülönböztetni: a fekete- ill. vörös alakos
kerámiákat.
Az ókor hét csodájából 5 görög-hellén: Artemisz temploma Epheszoszban; Pheidiasz olümpiai Zeusz-szobra; Mauszolosz halikarnasszoszi mauzóleuma; a rodoszi kolosszus; az alexandriai világítótorony Pharosz szigetén.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése