1.5 A
KERESZTÉNYSÉG ÉS A RÓMAI EGYHÁZ TÖRTÉNETE
A kereszténység születése és tanai
A keresztény vallás gyökerei a
zsidó vallásban találhatóak: egyistenhit, megváltó – messiás eljövetele
A zsidóság körében Palesztinában a római hódítást követő elkeseredettség Messiásváró
(Megváltó-várás) hangulatot eredményezett. Ennek következtében több szekta
is kialakult, kezdetben a kereszténység is ez. A felfokozott hangulatban Keresztelő
Szent János igehirdetőként lépett fel, a Megváltó közeli eljöveteléről
tanított és bűnbánatra intett.. Ő keresztelte meg a Jordánban Jézust is. Tanai
veszélyesek voltak a hatalomra, ezért Heródes, Galilea uralkodója kivégeztette.
János után a keresztények
szerint, már maga a Megváltó, a názáreti
Jézus lépett fel, aki Betlehemben született.
A tanításai
közül a legfontosabbak:
v
Közeleg a
végítélet,
v
A hit Istenben,
v
A megváltás, üdvösség,
üdvözülés, a feltámadás és az örök élet reménye.
v
Az egyetemes
szeret parancsa: mivel az emberek mindnyájan Isten gyermekei.
v
Ebből következik
a megbocsátás tana, és az, hogy a mások feletti ítélkezés Isten feladata.
v
Jézus ostorozta a
vagyonszerzést, a kapzsiságot, a gyűlöletet, az erőszakot, fontos:
Ø tartózkodás a földi javak utáni vágyakozástól
Ø a cél a menny, Isten országának elérése, amely az örök
életet is jelenti
Ø belső, lelki tisztaság
A kereszténység történetének
legfontosabb dokumentuma és forrása az Újszövetség,
melyet a Krisztus halála utáni évtizedben jegyezték le görög nyelven. (A Biblia
első része az Ószövetség a zsidóság történetét jegyzi le héber nyelven.) Legfontosabb
részei:
Az Evangélium (=örömhír) szerzői az evangélisták: Máté, Márk,
Lukács és János, akik Jézus életét írták le.
Pál apostol levelei a
keresztény közösségekhez, a hitről.
Jézus tevékenysége sok hívet
szerzett, de kiváltotta a hatalom haragját is. Mind a helyinek, mind a
rómainak. Ezért Júdea helytartója, Pontius Pilátus a zsidó főpapok
kérésére keresztre feszíttette Jeruzsálemben.
Jézus csodálatos föltámadása,
ill. a föltámadásba vetett hit értelmet adott tanítványainak, hogy folytassák
mesterük munkáját, a térítést, igehirdetést, várva Jézus közeli, második
eljövetelét.
A kereszténység terjedése:
Jézus tanítványainak, az apostoloknak
parancsot adott a hit terjesztésére, Péter vezetésével ezt meg is kezdték.
Az új vallás elterjedésében döntő
szerepe volt Pál apostolnak, aki
Saulként még ellensége volt a keresztényeknek, de a damaszkuszi úton csodás
körülmények közt megtért. A terjedést a hellenizált zsidó diaszpórák is elősegítették.
v
Pál alapgondolata
az volt, hogy nincs közeli végítélet, viszont a megváltás Krisztus
kereszthalálával már megtörtént.
v
Aki hisz
Jézusban, elnyerheti az üdvösséget.
Ebből vonja le azt a következtetést, hogy e földön nem szükséges lázadni,
meg lehet (kell) békélni a sorssal, az állammal, a társadalmi különbségekkel.
v
Pál szükségesnek
tartotta, hogy ne csak a szegények között terjedjen az új hit, hanem
minden társadalmi rétegben. A vagyonközösség miatt azonban erre a gazdagok
közül kevesen vállalkoztak. Ezért ezt az elvet (vagyonközösség gyakorlata)
felváltotta a tevékeny szeretet gondolata: azaz a segítőkészség és
adakozás a rászorulóknak.
v
Pál ugyanakkor a
megváltást nemcsak más társadalmi rétegekre, de minden nép, pontosabban ember
számára lehetővé tette. Ezzel a kereszténység nyitott és egyetemes
jellegű vallás lett. (A zsidók nagy része viszont épp ezért, mert nem az
egész nép szabadságát hozta el az új tan, szakított a kereszténységgel.)
A keresztény egyház kiépülése
A Kr.u. 2. században a
kereszténység megerősödik, s megszervezi saját közösségeit. A közösségek életét
egy-egy városban az episzkoposz (felügyelő, püspök) irányítja, akit
kezdetben a hívők választanak, a diakonosz / diakonissza (szolga) segíti ebben,
és mellettük működik a presbiterek (idősebbek) tanácsa. E
tisztségviselőkből fokozatosan kialakul a papság, amely elkülönül a világiaktól,
s megszervezi önmagát. Ez lesz a keresztény egyház, élén a pápával,
amelynek belső felépítése, a hierarchia (szent uralom) a magasabb
tisztségűek feltétlen tiszteletén alapult.
A 2-3. sz-ra kialakul a liturgia
(szertartások rendje) és az ünnepek rendje. A gyülekezetek szaporodásával a
provinciák püspökei összejöveteleket – zsinatokat tartottak, ahol a hit
kérdéseivel foglalkoztak.
Keresztényüldözések
A kereszténység terjedése nem
volt könnyű, hisz akadtak császárok, akik igen erőszakosan léptek fel velük
szemben: leghírhedtebbek a keresztényüldözés terén Néro és Diocletianus.
Legnagyobb konfliktust az okozta, hogy a keresztények csak saját Istenüket
imádták, ill. ebből adódóan is elutasították a császárkultuszt.
A kereszténység azonban a 3.-4.
sz. fordulóján már jelentős erőt képviselt, (ebben szerepet játszhatott a római
istenekből való kiábrándulás, a császárság válsága, a létbizonytalanság) már
nem lehetett felszámolni. Ezt ismerte fel Nagy
Constantinus, aki 313–ban kiadta a milánói edictumot,
melyben vallásszabadságot adott a keresztényeknek, majd jelentős támogatásokkal
erősítette az egyházat. Ekkor épül fel a Szent Péter Bazilika, mely a
keresztény vallás központjává vált.
Constantinus önmagát
nyilvánította az egyház fővédnökévé és a hit védelmezőjévé. 325–ben a niceai
zsinaton megtörtént a hittételek és dogmák egyesítése, mivel
hitviták, eltérő értelmezések gyengítették az egyházat, s az államnak egységes
erős egyházra volt szüksége. Kimondták a Szentháromság (Atya, Fiú, Szentlélek)
egylényegűségét (Homousion). A zsinat a rendelkezéseit megtagadókat eretneknek
nyilvánította, s visszaszorította őket az állam erejével. 391–ben Theodosius
császár már államvallássá nyilvánította a kereszténységet, s minden
más vallás üldözendő és betiltott lett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése