Fogalma: Tágabb értelemben: A 18. század közepétől kiinduló gazdasági folyamat, amely az
iparszervezési és technikai újítások révén forradalmian gyors és alapvető
változást hozott létre a gazdaság és társadalom, a kultúra és az életmód területén.
Az emberiség történetének „tradicionális" (hagyományos) korszakát
felváltotta a „modern" korszak. Az átalakulás egész rendszerét ipari
forradalomnak, vagy másképpen modernizációnak szoktuk nevezni. Gyakorlatilag
egy időben történik az ipari- és az agrárátalakulás, fejlődik az
infrastruktúra, zajlik a demográfiai (népesedési) és urbanizációs (városiasodási)
forradalom. Szűkebb értelemben: azt a folyamatot jelenti, amikor
a kézimunkán alapuló manufaktúrát és a hagyományos háziipart felváltja a gyárakba,
üzemekbe koncentrált (összpontosított) és gépekkel folyó termelés.
Időtartama és helyszíne:
Az ipari forradalom folyamata Angliából indult ki a
18. sz. közepétől és terjedt szét minden irányban. A 18. sz. végétől a
kontinensen - Franciaország, Szászország, Szilézia, a 19. sz. elejére elérte az
USA-t, a 19. sz. második felében Kelet-Közép Európát, a 20. századra a többi
földrészt is. A klasszikus ipari forradalom befejeződése a 19. sz. közepe.
Az ipari
forradalom előfeltételei:
A) Az agrárforradalom (mezőgazdasági).
Ez a 18. sz. elején bontakozott ki Hollandiában, majd Angliában. Legfontosabb
elemei: tagosítás, vetésforgó, a takarmánynövények és zöldségfélék
termesztése, az istállózó állattartás, a trágyázás, talajjavítás, csatornázás,
fajtanemesítés. Mindezek következtében az angol mezőgazdaság képessé vált arra,
hogy csökkenő mezőgazdasági népességgel növekvő városi lakosságot tartson el.
Azaz az agrárforradalom megteremtette az ipari forradalomhoz szükséges
munkaerőt, egyben előmozdítja a demográfiai fellendülést.
B) Tőke és jól működő hitelszervezet. A
szigetországban ez adva volt. Már 1694 óta működött az Angol Bank. A pénztőkék
felhasználását meggyorsította a gyarmatokról származó haszon.
Az ipar
átalakulása
Az átalakulás a legdinamikusabban fejlődő
iparágból, a textiliparból indult el.
Ez volt az az iparág, amelyből a piacra vittnek a többszörösét is el tudták
volna adni. Ebből adódott a feladat: keresni kell olyan megoldásokat,
amelyeknek révén a termelés mértéke megemelhető. Leleményes mesteremberek
jóvoltából megszületnek azok a szerkezetek, amelyeket már gépeknek is
nevezhetünk, hisz szerszámokat mozgatnak, igaz egyelőre csak a hagyományos energiák
felhasználásával. Megalkotásra kerülnek a fonógépek: 1764 - John
Hargreaves fonó Jennyje; 1769 - Richard Arkwright; majd Samuel Crompton
tökéletesít. Aztán megjelennek a szövőgépek: Cartwright és a francia Jaquard
jóvoltából.
A következő lépést James Watt, skót gépész teszi meg, aki tökéletesíti a már eddig is ismert gőzgépet, így immár (1769) jó hatásfokkal lehetett hasznosítani az
új energiaforrást, a gőzt.
A gőzgépeket több célra lehetett
használni: meghajtó gépként a születő
gyáriparban, a bányákban szivattyúzásra, majd közlekedési eszközök
meghajtására. A gőzgépek, sínek, mozdonyok gyártása új eljárásokat követelt a
bányászatban és a kohászatban is. Az eszköz- és nyersanyagigény létrehozta a
nehézipart. Fejlődtek a bányagépek, 'munkába állt' a szállítószalag, új eljárások jelentek meg (pl. elterjedt a kokszosítás
- Darby 1735; Davy sújtólégrobbanást jelző lámpása - 1815). A következő
fázisban megjelentek a gépgyártó gépek,
azaz gépesítették a gépek gyártását is. Maudslay 1810-ben megalkotta az
esztergapadot, majd a fúró-, gyalu-, marógép megjelenésével a fémek
megmunkálásában is bekövetkezett a nagy átalakulás. A munkák elvégzését
hamarosan megkönnyíti a szabvány bevezetése. A nehézipar létrejötte pedig
tovább gyorsította a gyárak, gyárnegyedek építését.
Az infrastruktúra, a háttérágazatok
fejlődése
Közlekedés:
1807: Fulton megépítette az első
gőzhajót, többen pedig mozdonyokat építettek. Közülük a legsikeresebb George Stephenson Rocket nevű mozdonya lett,
amely megnyerte 1825-ben a Stockton és Darlington között elsőként megépült
vasútvonalon rendezett versenyt. A gőzhajók és a vasút megnövelték és
meggyorsították mind a személy, mind a teherszállítást. Az ipari forradalmak
egyik leglátványosabb eleme a vasútépítés, amelynek segítségével összeszűkült a
világ. Ebben segített a hírközlést forradalmasító távíró, amely Morse találmánya - 1832. A szárazföldi
közlekedés is fejlődött, MacAdam tervei alapján már jobb utak épültek. Összességében
olcsóbb lett a szállítás, ez levihette a termelési költségeket, s új cikkeket
vonhatott be a szállítható áruk körébe.
Oktatás: jelentős
szerepet kapott e korszakban a szakképzés, és előtérbe került az elemi
iskolázás. Angliában a század közepére felszámolódott a tömeges analfabétizmus.
Pénzügyi szféra: bankok sora alakul, bankhálózatok jönnek létre, amelyek az értéktőzsdék
elterjedésével együtt jelentős szerepet játszottak mind az ipar, mind a
mezőgazdaság korszerűsítésében.
A MÁSODIK IPARI FORRADALOM.
A XIX. század második felében az ipari
forradalom új szakasza kezdődött el, ezt második ipari forradalomnak nevezzük.
A második ipari forradalom húzóágazata a nehézipar
(acélgyártás) és a vegyipar,
fő energiaforrása pedig az elektromos
áram. A találmányokat egyre
inkább megelőzi a tudományos kutatás, innentől a tudomány és a technika
összefonódik.
Jellemzői 1850 és 1900 közt:
1. Az ipari forradalom első szakaszában megjelent energiaforrás: a
gőz tökéletesebb kihasználásával gyorsabb mozdonyok jelentek meg (100 km/h) és
hatalmas gőzhajók szállították az utasokat. A Titanic volt a korabeli világ
legnagyobb gőzhajója. (1517 utassal elsüllyed 1912-ben)
2. Óriási fejlődésnek indul a vas és acélgyártás, új kohászati
eljárásokkal (1855-Bessemer technológia)
3. Új energiahordozók jelennek meg, pl: elektromosság, benzin
(robbanómotorok), vegyipar
4. Forradalmi újítások jelennek meg a mezőgazdaságban
5. A haditechnika önálló ágazattá válik, kialakul a hadiipar, új
fejlesztésekkel
6. Megkezdődött az ipari és banktőke összeolvadása és koncentrációja,
az úgynevezett monopóliumok kialakulása.
TALÁLMÁNYOK
·
nehézipar: új eljárások lehetővé teszik jó minőségű
és olcsó acél előállítását, amit felhasználnak pl. vasútépítésre,
autógyártásra, a hadiiparban, építészetben (Eiffel-torony, magasházak),
gépgyártásban stb. A szénben és vasban gazdag területeken iparvidékek jönnek
létre, ahol koncentrálódnak a nehézipari üzemek, ilyen pl. a Ruhr-vidék,
Elzász-Lotharingia (Németo.)
·
vegyipar: a kémia fejlődésével új anyagokat fedeznek
fel: műanyagok, robbanóanyagok (dinamit, Alfred Nobel), műtrágya, fényképészet
és filmezés (celluloidszalag) új festékek, fröccsöntéses
technológia stb.
·
elektromosság: megismerik és használni kezdik a villamos
áramot (dinamó: Jedlik Ányos; ipari
alkalmazását először Werner Siemens dolgozza ki; transzformátor (Bláthy-Déri-Zipernovszky)
-
gépek
meghajtására,
-
világításra:
1879, izzólámpa, Thomas
Edison, (Később jelent meg a wolfram
szálas izzó.) A világítás tehát forradalmi módon megújult. a gázégőket,
fáklyákat felváltották a lámpák. Később a transzformátor révén az áramfejlesztő
erőművek ellátták a városokat árammal. Budapesten 1909 -től lett utcai
közvilágítás (elektromos árammal)
-
hírközlésre:
1876, telefon, Graham
Bell; később telefonközpont is, Puskás Tivadar, Marconi drót nélküli távíró
-
közlekedésre: villamos, földalatti (az első Londonban, a második
Budapesten)
·
közlekedés: még gyorsabb vasútépítés (két leghosszabb:
transzkontinentális vasútvonal az USA-ban, transzszibériai vasút
Oroszországban)
-
a
robbanómotor feltalálása (1876 Nikolaus Otto - négyütemű Otto-motor)
forradalmasítja a közlekedést és kialakít egy új iparágat, az autóipart
-
autógyárak:
Benz, Daimler (Mercedes, a lánya után), Peugeot, Michelin (ő még 1899-ben
túllépi a 100 km/órát teszteken), Ford (Henry Ford híres T-modellje (Galamb József a Ford gyár főmérnöke 1908-ban fejlesztette ki ) az első futószalagon előállított gépkocsi), FIAT, BMW
-
a
gépkocsi kb. az 1920-as évekig luxuscikknek számít
·
a levegő meghódítása két úton indul el:
léghajóval (1900, Ferdinand Zeppelin, innen a zeppelin) és repülővel (1903, Wright-fivérek) - 1909 Louis Blériot
átrepüli a La Mache-csatornát
·
hadiipar: hátultöltős puskák (sorozatban gyártható tölténnyel),
gyorstüzelő fegyverek (Maxim-géppuska), a haditengerészetben megjelenik az
óriás csatahajó és a tengeralattjáró
·
Mezőgazdaság: Robbanómotorok révén megjelentek a traktorok, a lánctalpas
járművek, a vegyipar révén a műtrágyák. Modernizálódott a mezőgazdasági
termelés. Adalék-anyagok és hozamfokozók takarmányhoz keverésével az állattartás
modernizálódott.
Az ipari
forradalom következményei
Gyáripar
kezdetei
Az
ipari forradalom folyamatában alakult ki a gyáripar. Az emberi erő mellett,
majd helyett megjelent a gépi erő. A munkakörülmények kezdetben nagyon rosszak,
a nem szakmunkára tömegesen alkalmaznak női és gyerekmunkát, mert olcsóbb. Az
első gyárak a nyersanyag lelőhely közelében, szállítási csomópontokban (pl.
kikötővárosok) épültek. A munkaerő vándorolt oda. A tudományos munkaszervezés a
19. század utolsó harmadában kezdődik el: holt idő visszaszorítása, munkavégzés
lebontása egyszerű műveletekre, helykihasználás, stb. cél a hatékonyság, termelékenység
növelése. A tömegtermelésben és sorozatgyártásban nagy előrelépés a futószalag.
Szabadversenyes
kapitalizmus
Megteremtette a kapitalizmus első formáját, a szabad
versenyes kapitalizmust. Ennek lényege: az állam nem avatkozik bele a
gazdaságba, a kereskedelem, a termelés, az áralakulás a munkaerő adásvétele
teljes szabadsággal bírt, az egyetlen értékmérő a piac. A termelés célja a
profit, s ez ösztönöz a technika fejlesztésére és a rentabilitásra (kifizetődő
legyen), ez utóbbinak csúf eszköze a gyermek és női munkaerő alkalmazása.
Jellemző az éles konkurencia, melynek következtében a kisvállalkozók nagy része
tönkremegy, és kialakul a nagyvállalkozói réteg.
A második ipari forradalom beruházásaihoz nagyon sok
tőke kell, ezért óriásvállalatok alakulnak ki: monopóliumok (=
több cég összefogása azért, hogy uralni tudják a piacot), ilyen monopólium pl.
az USA-ban a Standard Oil (Rockefeller), amely az olajpiac nagy részét
ellenőrzi, vagy a német Krupp-művek, amely a német acélipar vezető cége; a
kapitalizmusnak ezt a szakaszát monopolkapitalizmusnak is
nevezik.
- egyre
inkább összefonódik a bank- és az ipari tőke: a bankok gyakran támogatnak
ipari beruházásokat.
- a
kapitalizmus ebben a korban válik világméretűvé: a nemzetközi
pénzmozgás megélénkül (központja a londoni City, általános fizetőeszköz az
angol font) - pl. az orosz iparosodáshoz a franciák adják a tőkét; a török
vasutat a németek építik stb.
Demográfiai
forradalom – nő a népesség,
életkörülmények javulása, miközben embertelenebb is lesz egyes helyeken
Urbanizáció – városiasodás
Környezetátalakítás
– természeti környezet rombolása, szmog, szennyezés, erdők csökkenése
Társadalmi
következménye:
Bár még a 19. sz. második felében az agrárnépesség
volt túlsúlyban, gazdasági és politikai szerepüket tekintve a társadalom két
meghatározó rétege a tőkés vállalkozók (burzsoázia) és a munkásság lett. Ez
utóbbi rétég munkakörülményeinek nehézségei miatt megindította mozgalmait a
tőkésekkel szemben. Géprombolás szakszervezet, választójog.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése