A
keresztény-nemzeti gondolat
1919
augusztusa után az új jelszavak, új ideák gyűjtőhelye a keresztény- nemzeti
gondolat lett. A keresztény gondolat a következetes konzervatív jobboldaliságot
jelentette, a baloldali eszmék elutasítását, az ateizmus, a politikai és
gazdasági liberalizmus bírálatát. A keresztény jelzőnek ekkortól egyes
politikai mozgalmak körében zsidóellenes éle is lett. Noha az állam a
korábbinál jobban hangsúlyozta keresztény jellegét, és álam egyház ismét jobban
összefonódott, az egyházak régi szerepének visszaállítása nem következett be. A
nemzeti gondolat a revíziót jelentette, a Trianonban elvesztett területek
visszaszerzését, a "Szent István-i Magyarország" visszaállítását. A
keresztény-nemzeti ideológiának az 1920-as években három fő vonulata
különböztethető meg: a fajvédő (a "szegedi gondolat") (Szabó Dezső), az
újkonzervatív-klerikális (Bangha Béla, Prohászka Ottokár) és a "status quo
(állagőrző) konzervatív"( Szekfű Gyula)
Oktatás, kultúra: Kultúrfölény és neonacionalizmus
Oktatást a nemzetpolitikai stratégia kiemelt ágazatának tartották és ennek
megfelelő juttatásban kívánták részesíteni. A nagyvonalú kultúrpolitikát a Bethlen-kormány sikeres gazdaságpolitikája
tette lehetővé, idővel az állami bevételek több mint tíz százalékát fordították
a művelődés támogatására. Miért vált fontossá az oktatás és a tudomány?
Klebelsberg Kunó gróf, a Bethlen-kormány
kultuszminisztere (1922-31) azzal érvelt, hogy a
megcsonkított országnak kulturális és tudományos teljesítményével kell
bizonyítania fölényét a szomszédos országokkal szemben, ezzel egyúttal a
fejlett nyugati államokhoz is felzárkózhat az ország. Ezt a programot nevezte neonacionalizmusnak.
„A magyar hazát ma elsősorban nem a kard, hanem a kultúra tarthatja meg és teheti
ismét naggyá”. Klebelsberg látványos eredményeket ért el a kultúra és oktatás
terén.
Népiskolai oktatás
fejlesztése (a korszak végére az analfabetizmus 15%-ról 6-7%-ra csökken),
kötelező lesz a korszak végén a 8 évfolyam (Legáltalánosabb oktatási forma:
négy elemi osztály, négy polgári osztály. )
iskolaépítés, tanítói lakás építés – közel 5000 épület
tanárképzés átalakítása.
Nevelési elvekben a keresztény nemzeti szellem eluralkodása erősödik
(iskolán kívül a cserkész- és leventemozgalom elterjedése).
Falusi és tanyasi lakosság alacsony műveltségi szintje és agrárismereteinek
hiányossága miatt a kultuszkormányzat támogatta az iskolán kívüli
ismeretterjesztést is(népház, művelődési ház, népkönyvtár).
Középfokú oktatás:
1924. Klebelsberg középiskolai reformja: Modernizáció: épület és tananyag:
modern nyelvek, természettudományos tantárgyak szerepe nő.
Iskola típusok: reáliskola (német, francia, természettudományos műveltség),
humán gimnázium (klasszikus nyelvek, klasszikus műveltség), reálgimnázium
(latin mellett német, francia és modern ismeretanyag), mindegyik érettségije
jogosított bármilyen egyetemi felvételire.
1938.: Hóman Bálint (1932-42)
középiskolai reformja: egységesíti a középiskolákat (gimnázium), szakközépiskolák
felállítása (gyakorlatibb képzés).
Középfokú iskolák magas színvonalúak, számos tudóstanár működik itt.
Duplájára nő az érettségizettek aránya – 5%.
Kell is, mert nő a szakember iránti irány – alkalmazottaknak érettségi
kell. Magasabb pozícióhoz diploma.
Egyetemek fejlesztése (kolozsvári áttelepítése Szegedre, pozsonyié Pécsre,
selmecbányai bányászati főiskola Sopronba) és Debrecen támogatása,
önálló Közgazdaságtudományi Kar beindítása Budapesten. 1% lesz diplomás.
Az egyetemi oktatás magas színvonaláról számos kitűnő professzor gondoskodott. A legsikeresebbnek a szegedi Szent-Györgyi Albert bizonyult, aki a C- és P-vitamin felfedezéséért és orvosgyógyászati bevezetéséért már 1937-ben Nobel-díjat kapott. Kollégái közül később, 1947 után az USA-ban ezt megközelítő hírnévre tett szert Bay Zoltán elméleti fizikus, aki a második világháború idején, itthoni elszigeteltsége ellenére, az amerikaiakkal egy időben fejlesztette ki a radart. A budapesti egyetem világhírű professzorai közül többek közt Fejér Lipót matematikus, Békésy György biofizikus említhető. Utóbbi Bayhoz hasonlóan az USA-ban lett világhírű 1947 után, s ugyanott a Harvard professzoraként kapott Nobel-díjat 1961-ben.
Tudományos élet fejlesztése: kutatóintézetek: pl. Tihanyi Biológiai
Intézet
Külföldi magyar intézetek: magyar kultúra
terjesztése, külföldi ösztöndíjasok segítése (pl. Collegium Hungaricum Berlinben
és Bécsben)
Az 1930-as években Hóman Bálint váltotta Klebelsberg Kunót a miniszteri
poszton. Hóman elképzeléseinek lényege a központosítás és a „nemzetnevelés”
volt. A közoktatásban megnőtt a nemzeti témák súlya (történelem, irodalom,
földrajz, néprajz) a klasszikus és az európai műveltség, valamint a
természettudomány kárára. Az általános műveltség növelése érdekében 1940-ben
törvény született a hat évfolyamos elemi iskola nyolc évfolyamossá
alakításáról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése