2014. május 20., kedd

Gondolattérkép


A gondolattérképezés (mind mapping) egy vizuális kommunikációs technika, amely az emberi gondolkodás sajátosságaihoz illeszkedve jobb feldolgozást (megértést, meg- és lejegyzést) tesz lehetővé, mint a hagyományos módszerek. A gondolattérkép olyan tanulást és gondolkodást hatékonyabbá tevő módszer, amely az agy kapacitásának jobb kihasználásán alapul.

Az emberi gondolkodás és a sikeres tanulás az asszociációkra épül. Az egyik dolog felidézi a másikat. Eredményesebb a tanulás, ha az új anyagot eddigi ismereteink rendszerébe illesztjük be. Másrészt a verbális ismeretek képi megjelenítése egyszerre mozgósítja mindkét agyféltekét. Tanulás során az aktív, személyes részvétel segíti a figyelem fenntartását, a tananyag önálló feldolgozása és saját gondolatainkra történő lefordítása még sikeresebbé teszi. Ugyanakkor jelentős szerepe van az új ismeretet elemeiből a lényeg kiemelésének, csoportosításának, és térbeli helyük és kapcsolataik rögzítésnek is

A gondolattérkép egy nagy, összetett kép. Ha magad rajzolod meg a vizuális elemeket, akkor megvalósul az aktív, saját részvétel.



A gondolattérkép segít:

- megtalálni az anyag lényegét
- megérteni a fontos összefüggéseket
- megjegyezni a kulcsszavakat
- megőrizni a megszerzett tudást

A gondolattérkép felépítése és jellemzői:

Tárgya egy központi képben kristályosodik ki.
A fő témák a központból ágaznak ki.
Az ágak tartalmaznak egy kulcsszót, amely nyomtatott betűvel egy kapcsolódó vonalon helyezkedik el. A főágakhoz kapcsolódnak a kevésbé fontos információk kisebb elágazásokon.
Az ágak egy csomópontokkal kapcsolódó szerkezetet alkotnak.
Gazdagítható színekkel, képekkel, kódokkal, dimenziókkal, hogy érdekesebb, szebb és személyesebb legyen.

A gondolattérképet igen sok területen lehet alkalmazni, többek között egy-egy tananyag, szövegrész, vers megtanulására, előadásra való felkészülésre.

Ez a módszer sokat javít a tanulási zavarokkal küzdők iskolai teljesítményén. A tanulási zavarok, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia kialakulásában ugyanis nagy szerepe van az információ-feldolgozás elégtelenségének. Ezek a gyerekek sokkal hatékonyabban tudnak tanulni, ha képileg megfogalmazott, egészleges és egyidejű az eléjük kerülő anyag –vagyis egy gondolattérképen, egyben látják a legfontosabb információkat, összefüggéseket.

Ma már sok ingyenes szoftverrel lehet gondolattérképet készíteni, de hatékonyabb a módszer, ha magunk rajzoljuk meg az ábrákat.

Online felületű: https://www.examtime.com/ valamint: https://coggle.it/ vagy http://www.mindmup.com/

Asztali ingyenes az Edraw: http://www.edrawsoft.com/freemind.php és még számos egyéb alkalmazás.

A wiki listája róluk: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_concept-_and_mind-mapping_software

Tényleg segítenének, ha tanulni akarnátok...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése