Bevezetés
Az Egyesült Nemzetek Szervezete a Népszövetség
utódszervezeteként jött létre a II. világháború után. Magyar rövidítése ENSZ, a
szervezet angol nevéből, a United Nations-ból ered az UN rövidítés. A kifejezés
F. D. Roosevelt amerikai elnöktől származik. A második világháború alatt
nyilvánvalóvá vált, hogy a korábbinál összehangoltabb nemzetközi
együttműködésre lesz szükség egy újabb háború megelőzése érdekében. 1941
augusztusában az Atlanti Charta (Churchill és Roosevelt nyilatkozata), majd 1942.
január 1-jén az Egyesült Nemzetek Nyilatkozata (Washingtoni Nyilatkozat) is
deklarálta ennek szükségességét, de konkrét szervezeti elképzelések nem
merültek fel.
Az USA és Nagy-Britannia kezdeményezésére a Szovjetunióval
együtt a három szövetséges nagyhatalom a moszkvai külügyminiszteri értekezleten
(1943. október) – egyeztetett egy nemzetközi szervezet létrehozásában. Egy nemzetek
fölötti szervezet megalakításáról és annak fő feladatairól először a teheráni
konferencián (1943. november) esett szó államvezetői szinten.
Kifejtés
1944 augusztusában Dumbarton Oaks-ban ült össze az Egyesült
Nemzetek Szervezetét előkészítő tanácskozás, amelynek során az Egyesült
Államok, Nagy-Britannia, a Szovjetunió valamint Kína képviselői kidolgozták az
ENSZ alapokmányát. Megállapodtak abban, hogy az ENSZ legfelsőbb fóruma a
tagállamok közgyűlése. Ezenkívül létrehozták a Biztonsági Tanácsot, ahol
állandó tagként vesz részt a munkában az öt nagyhatalom (USA, Franciaország,
Kína, Nagy-Britannia, Szovjetunió), amelyeknek vétójoguk van. E főként szovjet
kívánságra elfogadott rendelkezés hosszú időre megbénította az ENSZ munkáját a
hidegháború idején.
Jaltában 1945. február 4-én a „három nagy” megegyezett a
létrehozandó Egyesült Nemzetek Szövetségének (ENSZ) működési alapelveiben, a Biztonsági
Tanács szavazati rendjében, és nemzetközi konferenciát hívott össze San
Franciscóba az ENSZ alapokmányának elfogadására (1945. április-június). Az
aláírt ENSZ-alapokmány 1945. október 24-én lépett hatályba (ez az ENSZ napja).
Az alapító tagok közé tartozott az 51 győztes állam.
Az ENSZ Alapokmányának fő célkitűzése a béke és a biztonság fenntartása, a nemzetek közötti
egyenjogúság, az önrendelkezési jog és a szabadságjogok tiszteletben tartása, a
baráti kapcsolatok fejlesztése. A világszervezet alapító okmánya szerint tagja
lehet minden békeszerető nemzet, amely az alapokmányban foglalt
kötelezettségeket vállalja és a szervezet megítélése szerint e kötelezettségek
teljesítésére képes és hajlandó. Az ENSZ-hez mindig csatlakoznak új országok. Magyarország
– a világháború veszteseként – nem lehetett alapító tag, hazánk 1955. december 14-én csatlakozott a világszervezethez. Az
ENSZ székhelye New York (kivéve a Nemzetközi Bíróságot, amely Hágában
ülésezik), hivatalos nyelve az angol, a francia, a spanyol, a kínai, az orosz
és az arab.
Az ENSZ három fő intézménye: a Közgyűlés, a Biztonsági
Tanács, és a Titkárság. A Közgyűlés a legfőbb tanácskozó testület, de a
szervezeten belül a központi szerep a Biztonsági Tanácsé.
A Közgyűlés
(General Assembly)
·
A legfőbb
tanácskozó testület. Az összes tagállam képviselőiből (országonként
legfeljebb 5 fő) áll, amely tagállamok mindegyike egy szavazattal rendelkezik.
Olyan fontos kérdésekben, mint a békére és biztonságra, új tagok felvételére és
költségvetési kérdésekre vonatkozó ajánlások, döntésekhez kétharmados többség
szükséges. Egyéb kérdésekben elegendő az egyszerű többségi szavazat is.
·
Megvizsgálja, és ajánlásokat tesz a
nemzetközi béke és biztonság fenntartására irányuló együttműködés alapelveire,
beleértve a leszerelés és fegyverkezés szabályozását is.
·
Tanulmányok elkészítését kezdeményezi,
melynek célja a nemzetközi együttműködések előmozdítása, a nemzetközi jog
fejlesztése, az alapvető emberi jogok és szabadságjogok megvalósítása.
·
Megvizsgálja és jóváhagyja az ENSZ
költségvetését és meghatározza a tagdíjakat.
·
Megválasztja a Biztonsági Tanács nem
állandó tagjait, a Gazdasági és Szociális Tanács tagjait és a Gyámsági Tanács
választandó tagjait, a Biztonsági Tanáccsal együtt megválasztja a Nemzetközi
Bíróság bíráit, és a Biztonsági Tanács javaslata alapján kinevezi a főtitkárt.
A Közgyűlés rendes
ülésszaka minden év szeptemberében kezdődik, ahol megválasztják a Közgyűlés
új elnökét, a 21 alelnököt, és a Közgyűlés hat fő bizottságának elnökét. Az
egyenlő földrajzi képviselet biztosítása érdekében a Közgyűlés elnökségét
minden évben változtatják kontinensek. A rendes ülésszakon túl a BT-nek, az
ENSZ tagállamai többségének egyetértése esetén akár egy tagállamnak a kérésére
össze lehet hívni a Közgyűlés rendkívüli
ülésszakát. A rendes ülésszakok kezdetén a Közgyűlés általános vitát tart –
gyakran állam-és kormányfők részvételével. A legtöbb kérdést ezután a hat
főbizottságban vitatják meg:
A bizottságokban a szavazás egyszerű szótöbbséggel történik,
ezután a plenáris ülésen szavaznak a bizottsági beterjesztésekről. A Közgyűlés
határozatainak jogi értelemben nincsen kötelező érvényük a kormányok számára,
ugyanakkor a világ közvéleményének súlyát, valamint a közösség erkölcsi
tekintélyét fejezik ki.
A Biztonsági
Tanács (Security Council, magyar rövidítése:
BT)
Elsődlegesen felelős a nemzetközi
béke és biztonság fenntartásáért. 15
tagja van: 5 állandó (USA, Nagy-Britannia, Franciaország, Oroszország,
Kína), és 10, a
Közgyűlés által két éves időszakra megválasztott tag. A BT minden tagja egy
szavazattal rendelkezik. A határozatokat legalább 9 tag igenlő szavazatával
hozzák meg. Fontos kérdésekben az öt állandó tag szavazatának is benne kell
lenni, ez a „nagyhatalmi egyetértés
elve”, amelyre gyakran mint vétójogra hivatkoznak (ugyanis egy állandó tag
nemleges szavazata a döntés meghiúsulását eredményezi, ez már mind az öt
államnál előfordult). Ha egy állandó tag nem támogat egy határozatot, de
elfogadását nem akarja akadályozni, akkor tartózkodhat. Az alapokmány
értelmében az ENSZ minden tagja elfogadja és végrehajtja a BT határozatait. A
BT feladatai és hatásköre:
·
Fenntartani a békét és a biztonságot.
·
Megvizsgálni bármely viszályt, amely
nemzetközi problémát jelenthet.
·
Ajánlást tenni a viták elsimításának
módszerére és feltételeire.
·
A fegyverkezés szabályozására vonatkozó
tervek elkészítése.
·
Az agresszió megelőzése érdekében a
tagállamok felszólítása gazdasági vagy más (nem katonai) szankciók megtételére.
·
Javaslat kollektív katonai akciókra.
·
Javaslat a főtitkár személyére.
·
A Nemzetközi Bíróság bíráit
megválasztani a Közgyűléssel együtt.
·
Ajánlás új tagok felvételére.
Szerepéből
adódóan a BT folyamatos működését biztosították: minden tagállam egy
képviselőjének állandóan jelen kell lennie az ENSZ székhelyén. A béke
veszélyeztetése esetén a BT háromféle megoldás közül választhat: először
felhívhatja az érdekelt feleket, hogy alkalmazkodjanak az ideiglenes
rendszabályokhoz, valamint a Közgyűlés által megalkotott ajánlásokhoz, ha ez
nem eredményes, akkor fegyveres erő felhasználásával nem járó szankciókat, rendszabályokat
vezethet be (pl. gazdasági blokád). Ha ez is hatástalan, akkor már fegyveres
erő felhasználásával járó műveleteket is elrendelhet. Ismertebb konfliktusok,
amelyek megoldásában segített, közreműködött az ENSZ: berlini válság1948-49,
kubai rakétaválság,1962.
A kéksisakosok szerepet vállaltak az 1948-as arab-izraeli
háború után, Kasmírban, Szudánban, Kenyában, Jugoszláviában, Cipruson kialakuló
konfliktusok rendezése idején. Ugyanakkor a békefenntartó műveletek nem mindig jártak sikerrel (Szomália,
Bosznia-Hercegovina).
A Titkárság
(Secretariat) a főtitkárból és
tisztviselői karból áll, az ENSZ
mindennapi munkáját végző, tisztviselőkből álló szervezet.
Jelenleg 8600 személyt foglalkoztat mintegy 170 országból.
Egyetlen kormánytól, vagy kívülálló hatóságtól sem fogadhatnak el, vagy
kérhetnek utasításokat, csak az ENSZ-nek tartoznak felelősséggel, erre esküt is
tesznek. Vezetőjük a főtitkár, akit
a BT javaslata alapján a Közgyűlés nevez ki ötéves, megújítható időtartamra. Ő
a szervezet legfőbb igazgatási tisztviselője. Funkciója politikai jellegű
feladat, amely aktivitást, jó diplomáciai készséget igényel, egyúttal
feltételezi a bizalom meglétét a főtitkár és a tagállamok között. Bármilyen
ügyet a BT figyelmébe ajánlhat, amely veszélyeztetheti a nemzetközi
biztonságot. Folyamatosan konzultál a világ állam-és kormányfőivel, vagy más
vezető személyiségekkel. Minden évben jelentést tesz közzé, amelyben értékeli
az ENSZ munkáját és előterjeszti nézeteit a jövőt illetően.
A Titkárság székhelye New Yorkban van, hivatalai azonban a
világ valamennyi régiójában. Három hivatal emelkedik ki közülük: Az ENSZ Genfi
Hivatala a leszerelés és az emberi jogok fóruma. Az ENSZ Bécsi Hivatala többek
között a nemzetközi kábítószer-ellenőrzés, a bűnmegelőzés és büntetőjog
területén illetékes. Az ENSZ Nairobi Hivatala elsődlegesen a környezeti
kérdésekkel foglalkozik.
Az ENSZ költségvetése:
Az ENSZ pénzének nagy részét a fejlett államok bankjaiban
tartja. A pénzügyi alap fő forrása a tagok befizetése (tagdíja), amelyet a
Közgyűlés határoz meg, figyelembe veszik a tagállamok reális fizetőképességét
és részesedésüket a világ teljes nemzeti össztermékéből. AZ ENSZ pénzügyi
helyzete évek óta bizonytalan, mert számos tagállam nem fizeti, vagy késve
fizeti a kiszabott hozzájárulást, vagy nem járul hozzá a békefenntartó
műveletekhez, amelynek külön költségvetése van. Néhány ország önkéntes
felajánlásainak és kölcsönöknek köszönhető, hogy a költségvetés nem omlott
össze. A nem fizető országok az alapokmány 19. cikkelye értelmében
megfoszthatók szavazati joguktól a Közgyűlésben.
A Nemzetközi Bíróság
az államok között kialakult jogviták, valamint a háborús konfliktusok békés,
bírósági tárgyaláson történő rendezésére hívatott. Az utóbbi években egyre
nagyobb jelentőséggel bír ez az ENSZ-szervezet (lásd pl. délszláv háborúk). A
Bíróság előtt csak államok lehetnek a peres felek.
Lezárás, összegzés
A szervezet elsődleges céljával, a nemzetközi béke és
biztonság fenntartásával kapcsolatban nem mindig váltotta be a hozzá fűzött
reményeket. Ennek egyik legfőbb oka az, hogy a meghozott döntések végrehajtását
nehéz kikényszeríteni, a tagállamok pedig féltve őrzik szuverenitásukat –
nemzeti önállóságukat.
A hidegháború első tíz évében a tagfelvétel körül minden
egyes esetben komoly politikai harc bontakozott ki. Mára jelentősen megnőtt a
szervezet taglétszáma, így valóban az egész világot átfogó szervezetté vált,
amely nélkülözhetetlen garanciája a világ békéjének.
Az ENSZ további feladatai közé tartozik a nemzetközi
gazdasági, szociális és humanitárius feladatok megoldása, koordinálása, és az
ez irányú együttműködés előmozdítása. E téren teljesítménye vitathatatlanul
pozitív. (FAO - Élelmezésügyi
és Mezőgazdasági Szervezet, WHO
- Egészségügyi Világszervezet)
A harmadik világbeli IMF politikát (IMF = Nemzetközi
Valutaalap - A nemzetközi monetáris rendszer központi intézménye, célja a
nemzetközi pénzügyi együttműködés, a gazdasági növekedés fokozása és a magas
szintű foglalkoztatás megteremtése, átmeneti pénzügyi segítséget nyújt a gazdasági
problémákkal küzdő tagországainak.), is erős kritika érte. Bár sokak szerint az
ENSZ – hasonlóan elődjéhez, a Nemzetek Szövetségéhez – nem tud elég hatékony
lenni (szankciói rendkívül korlátozottak, nincsen állandó hadserege, nincsen
rendőrsége, stb.), mégis esélyt, lehetőséget ad az államok közti nézeteltérések
békés tisztázására, vagy a már kirobbant harcok korlátozására, lezárására.
Alapelveivel az emberhez méltó élet képviselője, és sok más problémára is
(szegénység, munkanélküliség, AIDS, bűnözés, kábítószer, terrorizmus, stb.)
felhívja a figyelmet, törekszik ezek enyhítésére. Segélyeivel, kölcsöneivel)
támogatja a nehéz helyzetben lévő országokat, menekülteknek nyújt segítséget,
élelmiszert szállít az éhező térségekbe, katasztrófák után segít a mentésben,
az újjáépítésben, fáradozik a járványok, betegségek felszámolásában (oltások,
kutatások), vagy terjedésük megakadályozásában. Hozzájárul az egyes
nemzetgazdaságok fejlesztéséhez, a politikai rendszerek demokratizálásához, az
oktatás világméretű kiszélesítéséhez, analfabetizmus felszámolásáért (UNESCO – az ENSZ Nevelésügyi,
Tudományos és Kulturális Szervezete.), kiáll az egyenjogúság mellett. Jelentős
szerepe volt abban, hogy 1948-ban
megfogalmazták az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatát, amely történelmi
kinyilvánítása volt az egyetemes emberi jogoknak, értékeknek,
szabadságjogoknak, s e jogok ma a demokratikus világ jogrendjének alapjait
jelentik. Kétségtelen, hogy a BT összetétele már nem tükrözi a mai
politikai-gazdasági realitásokat, az ENSZ
belső reformjára szükség van. Az ENSZ tevékenysége számos ponton
kapcsolódik az üzleti világhoz, érdekeik sok esetben találkoznak (beruházások,
megtakarítások ösztönzése, munkahelyteremtés, export növelése, egységesedő
kereskedelem, egyszerűsödő bürokrácia), de a visszaélések, összefonódások
kiszűrésére, a kiadások racionalizálására több figyelmet kell fordítania (ENSZ
Belső Felügyeleti Irodája).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése