Nemzeti és etnikai kisebbség
minden olyan
a Magyar Köztársaság területén legalább egy
évszázada honos népcsoport,
amely az állam lakossága körében számszerű
kisebbségben van,
tagjai magyar állampolgárok,
a lakosság többi részétől saját nyelve és
kultúrája, valamint hagyományai megkülönböztetik,
egyben olyan összetartozás-tudatról tesz
bizonyságot, amely önazonosságának megőrzésére, közösségi érdekeinek kifejezésére
és védelmére irányul.
Ezer, magát valamely
kisebbséghez tartozónak valló választópolgár népi kezdeményezéssel kérheti
kisebbségként való elismerését.
A magyarországi roma lakosság (a cigány megnevezésben
negatív tartalmat véltek sokan)
Magyarország legnagyobb
létszámú (etnikai) kisebbségi csoportja a cigányság. Létszáma - 400 ezer és 600 ezer körül.
Őket nem nemzetiségi, hanem
etnikai kisebbségként jelölik, ugyanis a többségük anyanyelve magyar, de
hagyományaik, életmódjuk megkülönbözteti őket a többségi társadalom egészétől. (közös
származás és kultúra az identitásuk alapja)
Kettős identitás jellemző
többségükre – magyar és cigány.
Több csoportjuk van:
romungrók, oláh cigányok, beás ~ - egymással nem mindig vannak jóban.
Sajátos, vándorló életmódjuk
miatt több száz éven keresztül a társadalom peremén éltek. Az állam sokszor
próbálta őket letelepíteni, és asszimilációra kényszeríteni - sikertelenül. Értékrendszerük
nem egy eleme ellentétes a többségi társadaloméval; a család, rokonság kiemelt
szerepű; szokásjoguk felülírja olykor a hatályos törvényeket.
Történetük
Az 1420-as években kisebb
cigány csoportok már jelen voltak Magyarországon. Bevándorlásuk ezt követően
szakadatlanul folyt a Balkán felől. Cigány jobbágyok kevés sikerrel járt, nem
váltak parasztokká. Vándorkereskedő és vándoriparos foglalkozásokat űztek, mint
lókupecek, zenészek, üstfoltozók, kosárfonók, téglaégetők, zsoldosok, szemét-
és hullaszállítók, hóhérok vagy más lenézett foglalkozások űzői keresték kenyerüket.
A nők jövendőmondással, tenyérjóslással, koldulással foglalkoztak. Ezeket
egészítették ki mindenféle féllegális, olykor törvénytelen forrásokból származó
jövedelmek. Ilyen módon részt vettek ugyan a társadalom munkaszervezetében, de
csak annak perifériáján, és nem illeszkedtek be, megjelenésük pillanatától
etnikai és szociális értelemben peremcsoportot képeztek a társadalomban. Ez a
helyzetük máig sem sokat változott.
A török háborúkban lassan
kivérző ország még mindig tudott és akart számukra helyet biztosítani a
munkamegosztás és megélhetési módok rendszerében. A cigányság máig tartó
társadalmi integrációjának alapjait a felvilágosult abszolutizmus erőszakos
jóindulata vetette meg. Ellenőrizhetővé és ellenőrzötté kívánta tenni őket, be
kívánta illeszteni őket a társadalmilag hasznosnak és elfogadhatónak tekintett
mezőgazdasági vagy ipari munkarendbe, egyben az adóalanyok sorába. A Mária
Terézia és II. József nevéhez fűződő, Regulatio Cigarorum néven ismertté vált
rendeletekben nagyobb türelem és körültekintés volt más országok hasonló rendelkezéseinél.
Azonban kevés sikert tudott felmutatni.
A cigányság 19. század
folyamán lassan kezdett kilépni a teljes etnikai és életmódbeli elszigeteltségből,
és elindul egyfajta kezdetleges integráció felé. Rövid ideig a cigányok is
haszonélvezői voltak a kiegyezést követő gazdasági fellendülésnek, a század
végére azonban a gyári tömegcikkipar feleslegessé tette a cigány háziipari
foglakozásokat. A kor gondolkodásában a cigányság természetesen nem jelent meg
kisebbségként. Jelenléte inkább etnikailag színezett szociális problémának
látszott. A cigányság helyzete 1918 után sem változott. Egyfajta békés egymás
mellett élés alakult ki köztük és a csendőrség között, amely időről-időre
felsőbb utasításra cigány razziákat tartott, látszatintézkedéseket
foganatosított, egy-egy személyen példát statuált, de leginkább igyekezett
elhárítani magától a cigányüggyel való mélyebb foglalkozást, és jó
kapcsolatokat tartani a maguk módján mindent elintéző vajdákkal vagy szószólókkal.
A cigányság több százados
egyensúlyozása szegregáció, beilleszkedés, asszimiláció, legalitás és
illegalitás, megvetés és elismerés határmezsgyéin alakította ki azokat a
szocializációs mechanizmusokká szilárdult viselkedéseket, - túlélési
technikákat -, amelyek mindmáig irritálóan hatnak a többségi társadalomra még
akkor is, ha nem sértik meg az írott normarendszer kereteit. Ennek ellenére
Magyarország, ahol pedig jóval nagyobb számban és arányban bukkantak fel, mint
a nyugatabbra fekvő területeken, velük kapcsolatban is hű maradt beengedő,
befogadó, beillesztő, egyenjogúsító hagyományaihoz, nem került sor módszeres
üldözésükre, megbélyegzésükre, kiirtásukra. 1944-45-ben a nemzetiszocialisták
Németországban és máshol, így Magyarországon is népirtást követtek el a romák
ellen. A cigány holokauszt, a Porajmos, kb. 5000 áldozat.
•
A II. világháborút
követően, a szocializmus idején
A cigányok kimaradtak a
földosztásból annak ellenére, hogy jó 25-30%-uk mezőgazdasági napszámos vagy
cseléd és döntő többségük falusi lakos volt, kiszorultak a megalakuló termelő
szövetkezetekből. Ugyanakkor végképp elzáródott a hagyományos cigány
foglalkozások űzéséből való megélhetés lehetősége is.
1957-ben pillanatnyi
politikai érdekektől vezéreltetve életre hívták, majd a cigányok etnikai
tudatosodásának lehetőségétől visszarettenve rövidesen felszámolták a
Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetségét, amelynek feladata egy politikai
nevelő és szociális elosztó központ szerepe lett volna. Az MSZMP 1961-ben a
cigányság szociális helyzetének megjavításáról, munkába állításáról és
átneveléséről döntött. A pozitív diszkrimináció elveit valamint a szigorú
ellenőrzést és autoriter módszereket elegyítve próbálta meg szinte máról
holnapra felemelni a cigányságot legalább a munkásság alsó rétegeinek
szintjére, annál is inkább, mivel szükség volt az extenzív
gazdaságfejlesztésben a hatalmas, de képzetlen munkaerő tömegre. Megkezdődött a
cigányság „feketevonatos" vonulása az ipari centrumok és nagyvárosok felé.
A cigányság tömegesen állt munkába, főként a szaktudást nem igénylő
építőiparban, textiliparban és bányászatban. A cigányok a 80-as évek elejétől
kibontakozó, jelentősebb forrásfelhalmozást lehetővé tevő második gazdaságba
nem tudtak bekapcsolódni. Társadalmi integrációjuk érdekében megkezdődött a
cigánytelepek felszámolása, de sokukat csak csökkentett komfortfokozatú (ún.
„Cs"-lakásokba) költöztették. A lakóhelyi szegregáció jelentősen csökkent,
a 80-as és 90-es évek fordulójára sikerült bekényszeríteni a cigánygyerekeket
legalább az általános iskolába, illetve az iskolaelőkészítőbe.
Ismerethiányaikat átmeneti cigány osztályokban próbálták leküzdeni, ezeket
később felszámolták. Az általános iskola befejezése után a cigány gyermekek
alig 40%-a tanult tovább, a többségi népességhez tartozó gyermekek majdnem
100%-a.
Az asszimiláció sem egyik,
sem másik oldalról nem talált kedvező visszhangra, így fokozatosan még inkább
előtérbe került a beilleszkedés propagálása.
A rendszerváltás után a gazdaságtalanul működő ipari vállalatokat
bezárták, vagy eladták, és így az alacsony képzettségű romák közül sokan
munkanélküliek lettek. Napjainkban a társadalom legszegényebb rétegeihez
tartoznak.
A cigányság 40%-a városlakó -
elsősorban Budapesten és a régi iparvidékek nagyobb városaiban (pl. Ózd) találhatóak
nagy számban. A többiek leszakadó, fejletlen térségekben élnek az ország keleti
felében, illetve a Dunántúlon, Baranya megyében.
A cigányság társadalmi
haladása, felemelkedése, modernizációja sem eléggé tartós, sem eléggé
mélyreható nem volt ahhoz, hogy visszafordíthatatlanná válhatott volna. A
cigány tömegek javarésze nem tudott megkapaszkodni, civilizációs hiányaik és a
velük szembeni etnikai-kulturális ellenérzés meggátolták végleges
betagolódásukat a többségi társadalomba.
Amikorra a társadalom és a
politikai szféra számára tudatosodott, hogy a cigány probléma csak a maga
teljességében egyszerre demográfiai, egészségügyi, gazdasági, szociális,
etnikai-kulturális és önkormányzati kérdésként kezelhető, elfogyni látszottak
az erre fordítható pénzügyi források. A rendszerváltással publikus formát
öltöttek bizonyos előítéletek, szervezett kereteket öltött, és szórványosan
elszabadulni látszott az etnocentrikus agresszió – szkinhed mozgalom. Az
előítéletesség annál is fenyegetőbb veszély, mivel a többségi társadalom
nagyobb része is a nehéz helyzetben, vagy a lecsúszás állapotában van, ami
fokozza a társadalomban lejjebb állókkal szembeni elhatárolódás iránti igényt.
Társadalmi problémák
Előítéletes gondolkodás: Egy
személlyel vagy csoporttal kapcsolatos előzetesen kialakult elképzelések,
amelyek új információk hatására sem változnak meg. A romákkal kapcsolatos
sztereotípiák: buta, koszos, lop, nem szeret dolgozni stb.
Diszkrimináció - Hátrányos
megkülönböztetés.
- A romák hátrányban vannak a
munkaerőpiacon, szórakozóhelyekre nem engedik be őket, házat nem adnak el
nekik, stb.
• A cigányság
össztársadalmi gondjai
• iskolázatlanság; •
munkanélküliség;• rossz életkörülmények, szegénység; • vékony az értelmiségi
rétegük
• megosztottság: egységes
politikai fellépés hiánya – politikai játszmák részesei
• Kitörési lehetőségek: • tanulás; • sport (labdarúgás, boksz); • zene
(cigányzene, jazz, pop)
Ősi mesterségeik
feltámasztása és piacképessé tevése: vályogvetés, kosárfonás
Civil roma szervezetek
• 1994 Nemzeti és Etnikai
Kisebbségi Jogvédő Iroda (NEKJI): jogi tanácsot és védelmet nyújt a romáknak
• A cigányság érdekeit védi a
Roma Polgárjogi Alapítvány (RPA), amely a jogi segítség mellett számtalan
hírértékű akciót, tüntetést szervez. + kisebbségi ombudsman
A rendszerváltás után számos
cigány kisebbségi szervezetek született meg, számuk még ma is megközelíti a
200-at. Ezeket többnyire ellenséges viszony jellemezte, vezetésük többnyire
beszélő viszonyban sem volt vagy van egymással. Sikerült is nagy gyorsan
kihívniuk maguk ellen a médiák és a többségi társadalom ellenszenvét.
A cigány probléma súlyához
mérten csekély, összességében azonban igen jelentős pénzügyi ráfordítások nagy része
nem közvetlenül a cigányság helyzetének javítására, hanem a vele foglalkozó
intézményrendszer meg-, illetve újrateremtésére, különféle központok, irodák,
alapítványok, projektek és kutatások létrehozására, személyzetük
finanszírozására történt.
Míg a közelmúltban néhány
szomszédos ország, például Csehország és Szlovákia, gettóépítésekról,
kitelepítésekről, a romák tömeges meneküléséről, vagy mint Románia, az emberi
jogok következetes és tömeges megsértéséről, cigányellenes pogromokról híresült
el, addig Magyarország jelentékeny források felhasználásával igyekezett
javítani a romák sorsán. Sajnálatos módon ennek ellenére sem tudunk
egyértelműen pozitív jövőképet felvázolni a cigányság társadalmi sorsával
kapcsolatban. A jövőre nézve bizonyos, hogy az előítéletek ellen folytatott
kampány legfeljebb tüneti kezelés, felszámolásuk a cigányok bűnözésének
csökkentésével egyetemben csak jámbor óhaj marad mindaddig, amíg nem következik
be a cigányság valóságos társadalmi, szociális, munkaerőpiaci és strukturális
emancipációja, beilleszkedése.
A
szociális ellátórendszerek fogalma és felépítése
Olyan rendszer, amelynek az a fő rendeltetése,
hogy az emberek által megtermelt anyagi javak egy részének összegyűjtésével
alapot képezzenek arra, hogy e forrásból támogatást adhassanak mindazoknak a
személyeknek, akik önhibájukon kívül nem tudnak saját megélhetésükről
gondoskodni, vagy akik a társadalom fennmaradása érdekében a társadalom által
elismert többletterheket vállalnak magukra.
A nagy ellátórendszerek az egészségügy,
társadalombiztosítás, oktatás – bár utóbbit van, akik külön veszik. A nagy
ellátórendszerek három alapmodell alapján épültek ki:
A liberális (például a brit nyugdíjrendszer), a
konzervatív (például a bismarcki gyökerű német), és a szociáldemokrata (például
a svéd egészségügyi rendszer). A modellek a valóságban mindig is keveredtek. A
19. században lett kiemelt állami feladat az oktatás és az egészségügy
megszervezése, rendszerének fenntartása. Ekkor alakult ki a harmadik nagy
ellátórendszer, a társadalombiztosítás, amely az állami szociális
ellátórendszer részévé vált.
A társadalombiztosítás
lényege, hogy a rendszerébe tartozó egyéneket tartalékképzésre (jövedelmének meghatározott mértékű állami szintű
elvonásával, amíg saját erejükből képesek magukat eltartani kötelezi) ellenszolgáltatásként viszont
betegség, munkaképtelenség vagy egyéb hátráltató tényezők esetén a tagok a
biztosítás alá tartozó ellátásokat igénybe vehetik. Fenntartásához a
munkáltatóknak és a jogosultaknak járulékokat (például nyugdíj- és
egészségbiztosítási járulék) kell fizetniük a rendszert működtető államnak. Az egészségügy
egy olyan rendszer, amely az emberek egészségének megőrzéséért, illetve a
betegségek megelőzéséért és gyógyításáért felel, így része a társadalom
szociális biztonságának is. Fenntartása az állam feladata. A nyugdíjbiztosítás célja
az időskorúak és a tartósan vagy véglegesen munkaképtelenné váltak, illetve
hozzátartozóik megélhetésének érdekében pénzbeli ellátást nyújtson. A
balesetbiztosítás révén a rendszer védelmet és megélhetést biztosít,
ha valaki munkavégzés közben balesetet szenved és ennek következtében
átmenetileg vagy tartósan a megélhetése lehetetlenné válik.
Az oktatás alapvetően a tudás
intézményesített átadását jelenti, és ugyancsak egy társadalmi alrendszernek
tekinthető, amely bár nem kizárólagosan (egyházi és alapítványi iskolák), de az
állam alapfeladatának tekinthető. Szerepe alapján nem csupán a tudás, de a
közös társadalmi funkciók és értékek, valamint normák átadásának is elsődleges
színtere az iskolai intézményhálózat.
A
magyar szociális ellátórendszer négy pilléren nyugszik
Társadalombiztosítás –(egészségbiztosítás,
nyugdíjbiztosítás, balesetbiztosítás)
Foglalkoztatáspolitika - az állam a munkaképes egyén
munkanélküliségéből adódó zavarokat próbálja enyhíteni.
Szociális segélyezés olyan
krízishelyzetekben próbál segíteni, amelyben a bajba jutott ember
létfenntartását kívánja biztosítani.
Családtámogatások arra hivatottak, hogy a
társadalom reprodukciójában aktívan résztvevőket, illetve a gyermekeiket
aktívan támogassa és hozzájáruljon a család megnövekedett kiadásaihoz.
Az állam egyéb módon is segítheti az állampolgárait,
mely eszközök a szociális ellátórendszerbe ugyan nem sorolhatók, de mégis az
állampolgárok valamilyen segítését célozzák. Pl adóvisszatérítés, jóváírás,
adókedvezmény
Az
ellátások rendszerét két kategóriába sorolja.
1.
személyes
gondoskodást nyújtó ellátások
2.
pénzbeli,
természetbeli ellátások
Személyes
gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások, alap és szakellátás formái
Falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatás
Étkeztetés: legalább napi egyszeri meleg étkeztetésről kell
gondoskodni, akik azt önmaguk részére tartósan vagy átmenetileg nem képesek
biztosítani.
Családsegítés: szociális és mentálhigiénés problémák illetve egyéb
krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára, az ilyen
helyzethez vezető okok megelőzéséhez , életvezetési képesség megőrzésre
nyújtott szolgáltatás. gyermekjóléti szolgálat
Jelzőrendszeres házi
segítségnyújtás: saját
otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a
segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos
személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel
fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából
nyújtott ellátás.
házi
segítségnyújtás: a szolgáltatást
igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló
életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
A
közösségi ellátások: pszichiátriai ,
illetve szenvedélybetegek részére a nyújtott közösségi alapellátás.
A
támogató szolgáltatás: a fogyatékos személyek
lakókörnyezetében történő ellátása,
Az
utcai szociális munka: az utcán
tartózkodó hajléktalan személyek helyzetének, életkörülményeinek figyelemmel
kísérése, ellátások kezdeményezése, illetve biztosítása.
Pénzbeli
ellátások, természetben nyújtott szociális ellátások
szociális rászorultságtól
függő ellátások
időskorúak
járadéka: a megélhetést
biztosító jövedelemmel nem bíró, időskorú személyek részére nyújtott támogatás.
Rendszeres
szociális segély: hátrányos
munkaerő-piaci helyzetű aktív korú személyek és családjuk részére nyújtott
támogatás, illetve annak a személynek állapítható meg, aki egészségkárosodott.
Lakásfenntartási
támogatás: szociálisan rászorult
személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás vagy helyiség fenntartásával
kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
Ápolási
díj: a tartósan gondozásra
szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére
biztosított anyagi hozzájárulás.
Átmeneti
segély: a létfenntartást
veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy
tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére.
Temetési
segély:
Egyes
szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeli szociális ellátás
formájában is nyújthatók. Természetbeli szociális ellátásként nyújtható:
-
a rendszeres szociális segély - lakásfenntartási támogatás - átmeneti segély -
a temetési segély (köztemetés)
Természetbeli ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi
díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjainak kifizetése, valamint a
családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás.
Közgyógyellátás: a
szociálisan rászorult személy részére az egészségügyi állapota megőrzéshez és
helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított
hozzájárulás.
Adósságkezelési szolgáltatás: a szociálisan rászorult személyek részére nyújtott, lakhatást segítő
ellátás.
Természetesen
a segélyezés mindig dilemmákat hordoz magában. Mikor kinek és milyen típusú és
mértékű segély adható? Alanyi, vagy rászorultsági elv alapján? Rendszeresek legyenek vagy rendkívüliek
(esetiek)?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése