2016. november 27., vasárnap

KW 9. A magyarság története

A magyar nép őstörténete és vándorlása.

BASKÍRIA: (Magna Hungaria – Nagy (Régi) Magyarország)
A magyarok az i. u. 500 után a sztyeppe északi peremén éltek Baskíriában, a Dél- Ural és a Volga-Káma közötti vidéken.Ekkorra már a nomád életmód, a nomád kultúra, és a nomád társadalmi-gazdasági szervezeti keretek lettek jellemzők elődeinkre. Vélhetően már törzsszervezetben éltek elődeink, amelynek feladatai: az állatállomány védelme, ellátása; a harcok szervezése: zsákmányszerzés, területszerzés-védés, állatállomány szerzése – megvédése> Élén a választott törzsfők álltak, és ez még egy laza politikai szervezet. Egyes nemzetségek, törzsek leszakadhatnak ill. csatlakozhatnak.
Erről az őshazáról tudósít a 13.századi domonkos szerzetes, Julianus barát, aki megtalálta itt még magyarul beszélő elődeinket. Aztán a tatárok olvasztják be őket.
LEVÉDIA:
A magyar törzsek így a VII. század végére a kazárok fennhatósága alá kerültek. A kazárok a vazallus törzsek élére hozzájuk hű személyeket állítottak, hogy megkönnyítsék ellenőrzésüket. Valószínűleg ekkor, a VII. század végén került a magyar törzsek élére fejedelemként Levedi. A doni szállásterület róla kapta nevét: Levédia. A magyaroknál kialakult a kettős fejedelemség kazár mintára, névleges hatalom(szakrális – vallási): a kündüé (kende) a tényleges hatalom: a gyuláé nap – hold szimbólum, a bírói szerepet a horka töltötte be. Átvettük(?) a kazár rovásírást. Fejlődnek mezőgazdasági ismereteink – nehézeke. De a nomádok, ha mód van rá, művelnek (inkább műveltetnek) földet, ez nem jelent még most letelepedést.
ETELKÖZ: [Duna és a Dnyeper között, öt folyó köze: Szeret, Prut, Dnyeszter, Bug, Dnyeper].
A Kazár Birodalmon belüli hatalmi harcok lehetővé tették a magyarok önállósulását. A magyarok (feltehetően 7 törzs) a Dontól nyugatra lévő sztyeppei területekre húzódtak, Etelközbe. A kazárok ellen fellázadt kabarok is a magyarokhoz menekültek.
A szállásváltás együtt járt a hatalomban bekövetkezett változással. Valószínűleg ekkor emelkedett fel az Árpád-ház, ami talán a kettős fe­jedelemség változásával is együtt járt (a régi fejedelmi család, Levedi ága szakrális szerepbe szorult). Álmos fejedelemmé választása 860 körül történhetett, ez jelentős fejlődés a magyar törzsi szervezetben, a vérszerződéssel a magyar törzsek Etelközben szorosabbá tették a szövetségüket.
A magyarság Etelközből kiindulva zsákmányszerző hadjáratokat vezetett északra, másrészt nyugat felé portyáztak, a Kárpát-medencében.

A honfoglalástól az államalapításig

A)    Honfoglalás
A Kárpát-medence politikai viszonyai a honfoglalás előtt
A Kárpát-medence a 9. században 3 hatalom végvidéke (tehát egyik hatalomnak sem itt van a központja):
- A nyugati rész a keleti frank birodalomé, ahol állandóak voltak a belső harcok, egyes részén szláv hűbéres fejedelemség alakult ki (Zalavár központtal);
- A bolgár cárságé a Kárpát-medence déli, erdélyi része;
- Északon a Morva fejedelemség birtokolt területeket.
A Kárpát-medence középső része a „senki földje”.

A honfoglalás első szakasza, 895-896
A honfoglalás nem egy esemény, hanem többéves folyamat, és valószínűleg tudatos döntés volt
Az Etelközből vezetett hadjáratok során már ismerték a terület politikai és földrajzi viszonyait. Alkalmas életmódjuk folytatására, jelentős ellenállásra pedig nem kellett számítaniuk.
A távozás – szállásváltoztatás oka az lehetett, hogy az etelközi terület nehezen volt védhető a veszélyes szomszédokkal szemben.
895-ben Árpád főserege bevonul a Kárpát-medencébe a Vereckei-hágón át.
Közben az etelközi szállásterületet keletről besenyő támadás éri ® okai:
- egyrészt a szokásos „dominóelv”: arabok ® úzok ® besenyők ® magyarok
- másrészt Simeon cár szövetséget köt a besenyőkkel- cél az erdélyi sóbányák megtartása
A fősereg nélküli etelközi magyarokat a besenyők megverik, az Al-Duna felé menekülő magyarokat bolgár csapda várta, így a besenyő és bolgár támadások nagy veszteségeket okoztak.
Az egyébként is tervezett Kárpát-medencébe való bevonulás felgyorsul és egyben menekülés is lesz a Kárpátok hágóin: Vereckei-hágó, Tatár-hágó, Békás-szoros. A honfoglaláskor a kettős fejedelemség élén Álmos és Kurszán állottak, de nem tudjuk biztosan, melyikük volt a kündü, s melyikük a gyula.
Álmos fejedelmet a hagyomány szerint Erdélyben feláldozzák, így fia, Árpád lesz a vezér, a fejedelem, s hozzá kötjük a honfoglalást.
A Garam-Duna vonaláig szállják meg a Kárpát-medencét, törzsenként, ezen belül nemzetségenként.
Van veszteség, de a népesség java beköltözik, a források nem utalnak nőhiányra, és lecsökkenhetett az állatállomány.

A honfoglalás második szakasza, kb. 898 - 907
Néhány évig lábadozás a beköltözés után. (Elhelyezkedés, berendezkedés, állatállomány létszámának felnövelése.)
899-ben zsákmányszerző hadjárat Itáliába, győznek, s csak 900-ban térnek vissza, ekkor elfoglalták a Dunántúlt a frankoktól s egyben a Garamon túli morva végeket is bekebelezték
900 őszén támadnak a bajorok, de fényes győzelem felettük, a magyarok a gyepűt (határövezetet) az Enns folyóig terjesztették ki ®”Óperenciás tenger”
902-ben a morva állam maradékát is megsemmisítik a Kárpátokon túl.
904-ben a bajorok tőrbecsalták Kurszánt és megölték ® ezzel a kettős fejedelmi rendszer felbomlott, Árpád lesz az egyedüli vezető.
907-ben nagy bajor támadás Pozsonynál, de ismét csak katasztrofális vereséget szenvednek, ezzel lezártnak tekinthető a honfoglalás.
Honfoglaláskori mítoszok, mondák
Álmos feláldozása: Kazár szokás volt, hogy 40 éves uralkodás vagy katasztrófa után feláldozzák a fejedelmet
Turul monda: az Árpád-dinasztia totemisztikus eredetmondája: Emese álma + Turul ®Álmos ®Árpád
Fehér ló mondája: Szvatopluknak földért, vízért, fűért fehér lovat adtunk cserébe

A honfoglaló magyarság társadalma, életmódja

A honfoglalás kori társadalom egy bomló nemzetségi társadalom volt, ahol már megjelentek a vagyoni különbségek
- előkelők: a nagy vagyonnal bíró vezető családok, fejedelem és családja, törzsfők (urak), nemzetségfők (bők – innen ered a bőség kifejezés)
- középréteg: Az előkelők védelmét a középréteget alkotó fegyveres kíséret biztosította.
köznép: A köznép tartotta el az előkelőket, termék- és munkaszolgáltatással tartozott nekik. Saját közössége körében élő, részben közös tulajdonnal rendelkezők,
különböző szolgáltató népek –foglalkozásuk alapján egy-egy faluközösséget alkottak. Termékeikkel adóztak, s meghatározott szolgálattal tartoztak uruknak (pl. kovácsok, fegyverkészítő-csitárok, fazekas-gerencsérek, tímárok, esztergályosok, nyergesek, ötvösök).
szolgák: az előkelők birtokában lévő, uruk háza táján élő nép. Ide tartoztak a szabadságukat elveszített emberek, avar és a szláv lakosság, a kalandozások során ejtett foglyok; együtt ők alkották az ínséget.

A honfoglaló magyarok a ridegpásztor életmódot folytatták. Eszerint tavasztól őszig legeltették nyájaikat, és voltak állandó, téli szállásaik is megművelt földekkel körbeölelve. A honfoglalás kori gazdálkodás nem csupán nomád pásztorkodásból állt (de ez a legjellemzőbb!), hanem a vadászat ( sólymos és íjas vadászaton kívül a prémes állatokat csapdákkal, tőrökkel, hurokkal, kelepcékkel, veremásással ejtették el), halászat és nem utolsó sorban a földművelés is szerves részét képezte.
Az állattenyésztésben a marhatenyésztés dominánssá vált, a ló és juh-tartás mellett.
Őseink kiterjedt kereskedelmet folytattak, főként a luxuscikkek, ezüstféleségek, és a só forgalmazásával foglalkoztak.

A vándorló életforma egyik jellegzetes ismérve a könnyen hordozható, gyorsan szétszedhető és felépíthető kerek sátor, a jurt használata. A jurt kupola alakú tetővel ellátott, farácsos oldalfalú, több rétegű nemezzel fedett sátor. 
A lakosság legnagyobb része az úgynevezett téli és nyári szállásokon élt, majd a téli szállások lassan falvakká alakultak. Az általában változó helyű nyári szállások mellett - a földművelés súlyának lassú növekedésével - az állandó téli szállásokból faluszerű települések formálódtak. A 10. századi falvakban egyre inkább általános lett a félig földbe süllyesztett veremház, majd megjelentek a földfelszínre épített lakó- és melléképületek is.
A honfoglaló magyarok vallása - amellett, hogy történetük során megismerték a monoteisztikus (keresztény, zsidó, mohamedán) vallásokat is - mindenek előtt és alapvetően a samanizmus volt, amely rendkívül összetett hitvilág. A sámán feladatköre a gazdasági-társadalmi fejlettség szerint, illetve területenként is igen változó lehetett. A magyarság sámánjaira, a táltosokra vonatkozó jelenkori hiedelmekből (révülés, foggal születés, egymással való viaskodás) sokat megtalálunk a szibériai népeknél is.
A totemizmus fontos tényezője lehetett az ősi vallásnak, meglétére utalnak a származásmítoszok: a turul- és csodaszarvas-mondák.
A magyar hitvilág egy háromrégiós világképen alapult, amit az életfa köt össze:
A régészeti hagyatékból ismert a lóáldozás és a lovas temetkezés szokása.

Géza fejedelemsége és Szent István államszervező tevékenysége

Géza fejedelem  972-997

Augsburg után reális esély népünk pusztulása, mint a korábbi nomádok: hunok, avarok esetében. A pusztulás alternatívája-  hasonulni és beilleszkedni a keresztény, feudális Európába. E nagy mű kezdete  Géza fejedelemhez kapcsolódik. Ő felismerte a belpolitikai (nomád életmód válsága) és a külpolitikai realitásokat (nagyhatalmak: Német-római csász. és Bizánc szorítása), ezért célja európai állammá tenni a magyarokat.
Külpolitika:   
973. a quedlinburgi találkozóra követek küldése - I. Ottóval békét kötött, lemondott a Lajtán túli területekről; és hittérítőket kért. Házassági kapcsolatokkal is erősíti hatalmát – lányai férjei:- Vitéz Boleszláv /lengyel fej./, a bolgár trónörökös, a velencei doge, Aba Sámuel.  Istvánnak a bajor hercegnőt, Gizellát szerezte meg (II.Henrik, a későbbi német  császár húga) - német lovagok érkeztek vele.
Belpolitika
Géza véresen megtörte a törzs és nemzetségfők uralmát, a törzsi államocskákat, itt is segít a házasság: - Sarolt, az erdélyi Gyula lánya; a stratégiailag fontos pontokra katonákat telepített . Új székhely - Esztergom – kőpalota.
Megkezdte a kereszténység terjesztését, előzmények - bizánci ker., itt élő szlávok is keresztények. Géza is megkeresztelkedett (István ő is, de életmódjában maradt a régi: „elég gazdag vagyok, hogy két úrt szolgáljak”. Fiát Vajkot – Istvánt viszont kitűnő keresztény neveltetésben részesíti. Uralma alá esik a pannonhalmi apátság építésének megkezdése.
Öröklési rend megváltoztatása  - primogenitúra / elsőszülött az utód/; Istvánt fogadtatja el utódjául – így látja Géza biztosítottnak műve folytatását.

Szent István  997-1038

Géza halála előtt már az ország nagy részét kezében tartja. A fejedelem halálakor azonban Koppány a seniorátus elve alapján igényli a fejedelmi címet és a levirátus elvén(az özvegyet az elhunyt férj nemzetségének legidősebb férfitagja ’örökli’) Saroltot. István a primogenitúra elve alapján akar uralkodni(elsőszülöttség). Koppányt István fegyveres erővel verte le Veszprém mellett 997-ben.
II. Szilveszter pápa koronát küld neki III. Ottó császárral egyetértésben, s 1001.január elsején királlyá koronázza Asztrik érsek Esztergomban. István egyik hatalmasságnak sem vazallusa, hatalmát isteni eredetűnek tartja. A koronázás növeli István kül- és belpolitikai tekintélyét. Megmaradt riválisaival fokozatosan leszámol. A levert törzsfők és nemzetségfők földjeit elkobozták ®ezáltal megnövekedett a királyi hatalom.
Az állam megszilárdításának alapfeltétele a feudális közigazgatás és az egyházszervezet kiépítése.
Az egyházszervezet kiépítése
Biztosította a keresztény Európához való kötődést, egyben erősítette a királyi hatalmat. Önálló magyar egyházszervezetet alakít ki, Esztergom érseki – magyar egyházfő -  rangot kap (ellentétben Prágával). Szt. István 10 egyházmegyét alakít – még 9 püspökség.
István kolostorokat is alapít: bencés: Pécsvárad, Veszprémvölgy
Az egyházi hierarchia: érsekség – érsek; püspökség – püspök; káptalanok – prépost; esperesség – esperes; plébániák - lelkész
Az egyház anyagi forrásai a hatalmas birtokadományok és a tized.
Az egyház és az új hit terjedését törvényei is védik és segítik elő: pl. Törvényben írja elő, hogy tíz falu építsen egy templomot; bevezeti a kötelező 1/10 fizetését az Egyház számára, az egyházi szokások be nem tartását bünteti.

Az államszervezet kiépítése – a vármegyerendszer

István hatalmát óriási földbirtokai alapozták meg. A volt törzsi földek kisajátítása után az ország 2/3-a a királyé. István az országot a királyi tanács segítségével kormányozta. Tagjai az egyházi előkelők /az 1. generáció mg idegen eredetű/ és a világi előkelők /törzsi vezetők, behívott lovagok/.
István nevéhez fűződik a feudális közigazgatás rendszerének kiépítése, a királyi vármegye (KVM) létrehozása.
Minta a frank grófságok, őrgrófságok rendszere. A vérségi elrendezést a területi alapon való szerveződés váltja fel.
A vármegye területét különböző tulajdonjogú földek alkották: egyházi, világi, királyi, alapjait a királyi várak és birtokok jelentették.
Központja a legfontosabb királyi vár volt.  Katonai, gazdasági, bírói, közigazgatási funkciókkal bírtak.
A KVM élén a király által kinevezett megyésispán (a comes) állt. Bíráskodik, beszedi a királyi jövedelmeket (de egyharmada az övé marad), vezeti a megyei haderőt. A vármegyeszervezet élén a nádorispán (comes palatinus) állt, aki egyben a királyi udvar bírája, a nádor a legnagyobb világi méltóság a király után.
Létrejött a királyi udvarszervezet és udvartartás. Az  önellátó, naturális gazdálkodás viszonyai mellett az udvar vándorolt, az egyes udvarházakban felhalmozott készleteket (termelt vagy adóból beszedett) fogyasztotta. Az udvarházak ellátását az udvarnép végezte.

A korszerű államélet, az önálló államiság egyéb megnyilvánulásai
Pénzverés: István pénze a dénár (pl. a szabadok dénárja adó)
 Írásbeliség – oklevélkiadás: A királyi udvarban megjelent az oklevélkiadás, alapító-és adománylevelek.
Törvénykezés: két törvénykönyvét ismerjük, amelyek a tulajdon védelmével, az új hit megerősítésével és a bíráskodási gyakorlattal foglalkoztak – itt látható, hogy a szemet szemért elvet felváltja a vérdíj, s az ítéletek a társadalmi különbségekre is utalnak.
Külpolitika: István fő célja a béke megőrzése, hogy belső feladatait megoldhassa, házassági politikája is ezt szolgálja. A németekkel kezdetben jó a viszonya (sógora II. Henrik), de II. Konrád már függésbe akarta vonni az országot, de István eredményesen védekezett.
Trónöröklés: Két fia volt, Ottó korán elhunyt, Imre herceget vadászbaleset érte. Hozzá írta pedig az Intelmeket, amelyben a kormányzás elveit fejtegette. Unokaöccsét Vazult nem tartotta alkalmas jelöltnek (pogánynak vélte), ezért húga fiát Orseolo Pétert jelölte utódjául. Vazult egy állítólagos merénylet-terv miatt megvakíttatta (uralkodásra alkalmatlanná tette), fiait (Levente, András, Béla) száműzte. István 1038-ban halt meg, halála előtt Szűz Máriának, annak oltalmába ajánlotta az országot.
Szt. István műve évszázadokra kijelölte Magyarország fejlődését. István építette ki Magyarországon a keresztény és feudális államot, tette az országot a keresztény Európa részévé, európaivá. Érdemeiért 1083-ban I. László kezdeményezésére szentté avatták.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése