A kiegyezési tárgyalások
Feladat: Ausztria nagyhatalmi helyzete és
a magyar önállóság biztosítása
· Országgyűlés
· (Felirati Párt) Deák-párt + konzervatívok: többség
· Határozati Párt két irányzatra oszlott
• Mérsékeltek (balközép)
• Radikálisok (szélsőbal)
· Konzervatívok javaslata: közös ügyek →
· Alkotmányos felügyeletét: delegációkra bízták
· A kiegyezés tárgyalásai a
königgrätzi csata hatására felgyorsultak, Ferdinand Beust báró 1866 végi külügyminiszteri
kinevezése volt fontos momentum, mert ő győzte meg a kabinetet arról, hogy
kiegyezés nélkül már nem lehet tovább húzni az Osztrák Birodalom fenntartását.
- magyar részről nem követeltek a vereség
után sem többet
· Ismét visszaállították: megyei önkormányzatokat
· Hatályba léptették: 48-as törvényeket, kis
módosításokkal
· Andrássy Gyula: miniszterelnök lett 1867. február (3.
felelős magyar kormány)
· A kiegyezés törvényt elfogadta az országgyűlés (1867/XII.
tc.).
· Ferenc József: magyar király lett 1867. június 8.
A dualizmus állami és gazdasági rendszere
· Osztrák-Magyar Monarchia: kétközpontú alkotmányos
monarchia/ dualista állam
· Közös uralkodó
· Közös ügyek: hadügy, külügy, ezek fedezésére szolgáló
pénzügyek
· Közös ügyeket: közös minisztériumok intézték →
· Alkotmányos felügyeletükre: egy-egy 60 fős delegációt küldtek
· A közös ügyekben jelentős maradt az uralkodó befolyása
· A hadsereg vezetése a kezében maradt. A hadsereg
parancsnoka a mindenkori uralkodó
· Közös hadsereg (eddig:
K-K: Császári-Királyi, mostantól: K.u.K. Császári és Királyi). Vezényleti nyelv: német.
· Az újoncmegajánlás a kormány kezében maradt.
· Ferenc József előszentesítési jogot kap, vagyis a
magyar kormányok törvényjavaslatot csak az ő egyetértése mellett lehet a
Parlamentnek benyújtani
· Magyarország teljes önállósággal rendelkezett (közös
ügyeket leszámítva)
· Felelős kormány
· A miniszterelnököt a király nevezi ki
· Cenzusos választójog
· Magyarország, Erdély egyesítése
· Ausztria és Magyarország külön parlamenttel és
kormánnyal irányítja saját magát.
· Magyarország saját maga hozza törtvényeit,
belpolitikáját, rendőrségét.
· Magyarországon a hivatalos nyelv a magyar.
· Kisebbségi kérdések belpolitikának számítanak.
Gazdasági kiegyezés”
· Gazdasági megállapodás: 10 évente újratárgyalták
· Az országok között vám- és kereskedelmi szövetség jön
létre (1867. évi XVI. tc.).
· Közös vámhatár
· Közös valuta (korona).
· Közös súly- és mértékrendszert vezetnek be.
· Szabad tőke –és munkaerő-áramlás
· Anyagilag milyen arányban fedezzék a közös ügyeket
• Ausztria részesedése 70% - •
Magyarországé 30%
· A kvótával Magyarország részt vállalt az osztrák
államadósságból is.
A magyar-osztrák viszony rendezése után
sor került az országon belüli nemzetiségi kérdések rendezésére is.
A horvátokkal is megkötik a kiegyezést,
szabadon működhet a horvát parlament, a szábor és önállóságot kap a horvát
kormány területén belül (1868/XXX. tc.).
A kiegyezés nem
biztosította teljesen Magyarország függetlenségét Ausztriától, de reális
kompromisszumot jelentett.
Mérlege
§ közlekedés fejlesztése pl. vasút hálózat kiépítése
· Mo-ra is van pénz
· Hitélet fejlődik (kat és egyéb keresztény)
· Ipar, gyárak, üzemek, közoktatás fejlődik
· Magyar gazdaság nagyütemben fejlődik
· Hadsereg és védelem fejlesztése
· az adott
helyzetben mindent elért, ami csak lehetséges volt
· lehetővé tette
Magyarország önállóságát és gazdasági fejlődését
|
Negatív
· magyar nemzetiségűek alig haladják meg az 50%-ot
· Nemzetiségekről nem esik szó
· Háború esetén az osztrák érdekek az elsők
· Kisebbség politika gyenge
· Megmerevíti Mo. társadalmi és politikai berendezkedését a kiegyezés
Leggyengébb nagyhatalom lesz Mo. a
Monarchiával
a
Monarchia külpolitikailag is tehetetlen volt: nem tudott új területeket
szerezni, hiszen akkor a magyarok és az osztrákok kisebbségbe kerültek volna
|
Álláspontok:
a)
a „kossuthista álláspont"
1867
májusában írta Kossuth „Kassandra levelét". Ebben felrótta, hogy Deákék a
jogvisszaszerzés álláspontjáról a jogfeladás terére jutottak. Véleménye szerint
Deákék a '48-as törvényekhez képest komoly visszalépéseket tettek, holott
azoknak kiinduló pontoknak kellett volna lenniük
Kossuth:
"a kiegyezés egy pusztulásra ítélt birodalmat konzervál"
Ez igaz is volt, ugyanis a Monarchia
rendszerét nem lehetett megreformálni, mert a legkisebb változás is
felborította volna a kényes egyensúlyt a nemzetiségek és a társadalmi rétegek
között
Kossuth
1862-ben készíti el tervét a dunai konföderációról.
·
alapgondolata,
hogy a Duna mentén élő kisebb népeknek (magyarok, horvátok, szerbek, románok)
össze kell fogniuk, különben örökös elnyomás lesz a sorsuk a mellettük élő nagyobb
népektől (pl. németek, oroszok)
·
a
dunai konföderáció egy közös államban tömörítette volna a kis népeket, ahol
mindegyik egyenlő jogokat élvezett volna
·
mivel
azonban ez a magyarok vezető szerepének megszűnését jelentette volna, a magyar
vezetőréteg elutasítja Kossuth tervezetét – amúgy a nemzetiségek szintén.
b)
Deák Ferenc szerint:
1.
Az adott helyzetben reális kompromisszum született.
2.
Az osztrákok a königgratzi vereség után sem gyengültek meg annyira, hogy ennél
is előnyösebb feltételeket lehetett volna kicsikarni, ha mégis, akkor az nem
szólhatott volna hosszú távra.
3.
Nem volt és a közeljövőben nem is lesz külföldi támogatottsága a magyar
függetlenségnek.
c)
A kiegyezést a határon túli történészek is elutasították, mondván hogy
az osztrák és a magyar uralkodó elit bűnös szövetsége a nemzetiségiekkel
szemben. 1868-ban Eötvös kidolgozásában elkészült egy európai szintű, rendkívül
liberális nemzetiségi törvény, mely széles jogokat biztosított számukra – csak
nem lett betartva.
d)
Az osztrák történészek viszont pozitívan értékelték a kiegyezést. Úgy
látták, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia kedvező esélyt biztosított a
felzárkózásra, s így Közép-Európa megközelíthette a nagyhatalmakat.
d)
A magyar gazdasági történészek (XX. sz. 2. fele) is ezzel értettek
egyet. Szerintük Magyarországon a XIX. század végén megindulhatott a
modernizáció, mely nagyban köszönhető a kiegyezésnek. A kiegyezés az 1870-es
években elvezetett a „Boldog Békeidőkhöz".
e)
A mai értékelés szerint a kiegyezés szükséges és reális kompromisszum
volt, de a rendszernek komoly nehézségekkel kellett szembenéznie.
Ugyanakkor:
A rendszer merevsége miatt a Monarchia,
amely 1867-ben korszerű volt, a századfordulóra elavult és válságba jutott,
majd az első világháború nyomán, 1918-ban összeomlott.
A kiegyezési rendszer jellemzői
I.
A kiegyezési rendszer részben merevnek bizonyult, mert:
·
a
magyar politikai élet a szerint tagolódott, hogy fogadta el a kiegyezést (ez
volt a hatalmon lévő Deák-párt), és ki utasította el (ezek voltak az ellenzéki
pártok)
·
A
legkisebb változtatás is a rendszer összeomlását eredményezhette volna, ezért
Magyarországon mindig biztosítani kellett a kiegyezéspárti politika túlsúlyát,
azaz a kormánypárt győzelmét (pl. nyílt szavazással, választójog vagyoni
cenzushoz kötésével).
II. a kiegyezési
rendszer részben rugalmasnak bizonyult azáltal, hogy:
·
az
uralkodónak elég tág szerepe volt: törvényeket kezdeményezhetett,
előszentesítési joga volt, ha kellett kisebbségi kormányt nevezhetett ki (ha
„véletlenül" az ellenzék győzött a választásokon, pl. 1905-ben).
·
gazdasági,
hadügyi, külpolitikai téren lehetőség nyílt a vitákra, amelyek levezethették a
feszültségeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése