2015. december 14., hétfő

A KIEGYEZÉS


A kiegyezési tárgyalások
Feladat: Ausztria nagyhatalmi helyzete és a magyar önállóság biztosítása
·       Országgyűlés
·       (Felirati Párt) Deák-párt + konzervatívok: többség
·       Határozati Párt két irányzatra oszlott
• Mérsékeltek (balközép)
• Radikálisok (szélsőbal)
·       Konzervatívok javaslata: közös ügyek →
·       Alkotmányos felügyeletét: delegációkra bízták
·       A kiegyezés tárgyalásai a königgrätzi csata hatására felgyorsultak, Ferdinand Beust báró 1866 végi külügyminiszteri kinevezése volt fontos momentum, mert ő győzte meg a kabinetet arról, hogy kiegyezés nélkül már nem lehet tovább húzni az Osztrák Birodalom fenntartását.
  • magyar részről nem követeltek a vereség után sem többet
·       Ismét visszaállították: megyei önkormányzatokat
·       Hatályba léptették: 48-as törvényeket, kis módosításokkal
·       Andrássy Gyula: miniszterelnök lett 1867. február (3. felelős magyar kormány)
·       A kiegyezés törvényt elfogadta az országgyűlés (1867/XII. tc.).
·       Ferenc József: magyar király lett 1867. június 8.

A dualizmus állami és gazdasági rendszere
·       Osztrák-Magyar Monarchia: kétközpontú alkotmányos monarchia/ dualista állam
·       Közös uralkodó
·       Közös ügyek: hadügy, külügy, ezek fedezésére szolgáló pénzügyek
·       Közös ügyeket: közös minisztériumok intézték →
·       Alkotmányos felügyeletükre: egy-egy 60 fős delegációt küldtek
·       A közös ügyekben jelentős maradt az uralkodó befolyása
·       A hadsereg vezetése a kezében maradt. A hadsereg parancsnoka a mindenkori uralkodó
·       Közös hadsereg (eddig: K-K: Császári-Királyi, mostantól: K.u.K. Császári és Királyi). Vezényleti nyelv: német.
·       Az újoncmegajánlás a kormány kezében maradt.
·       Ferenc József előszentesítési jogot kap, vagyis a magyar kormányok törvényjavaslatot csak az ő egyetértése mellett lehet a Parlamentnek benyújtani
·       Magyarország teljes önállósággal rendelkezett (közös ügyeket leszámítva)
·       Felelős kormány
·       A miniszterelnököt a király nevezi ki
·       Cenzusos választójog
·       Magyarország, Erdély egyesítése
·       Ausztria és Magyarország külön parlamenttel és kormánnyal irányítja saját magát.
·       Magyarország saját maga hozza törtvényeit, belpolitikáját, rendőrségét.
·       Magyarországon a hivatalos nyelv a magyar.
·       Kisebbségi kérdések belpolitikának számítanak.

Gazdasági kiegyezés”
·       Gazdasági megállapodás: 10 évente újratárgyalták
·       Az országok között vám- és kereskedelmi szövetség jön létre (1867. évi XVI. tc.).
·       Közös vámhatár
·       Közös valuta (korona).
·       Közös súly- és mértékrendszert vezetnek be.
·       Szabad tőke –és munkaerő-áramlás
·       Anyagilag milyen arányban fedezzék a közös ügyeket
• Ausztria részesedése 70%  -  • Magyarországé 30%
·      A kvótával Magyarország részt vállalt az osztrák államadósságból is.

A magyar-osztrák viszony rendezése után sor került az országon belüli nemzetiségi kérdések rendezésére is.
A horvátokkal is megkötik a kiegyezést, szabadon működhet a horvát parlament, a szábor és önállóságot kap a horvát kormány területén belül (1868/XXX. tc.).
A kiegyezés nem biztosította teljesen Magyarország függetlenségét Ausztriától, de reális kompromisszumot jelentett.
Mérlege
Pozitív
§  közlekedés fejlesztése pl. vasút hálózat kiépítése
·       Mo-ra is van pénz
·       Hitélet fejlődik (kat és egyéb keresztény)
·       Ipar, gyárak, üzemek, közoktatás fejlődik
·       Magyar gazdaság nagyütemben fejlődik
·       Hadsereg és védelem fejlesztése
·       az adott helyzetben mindent elért, ami csak lehetséges volt
·      lehetővé tette Magyarország önállóságát és gazdasági fejlődését 
Negatív
·  magyar nemzetiségűek alig haladják meg az 50%-ot
·  Nemzetiségekről nem esik szó
·  Háború esetén az osztrák érdekek az elsők
·  Kisebbség politika gyenge
·  Megmerevíti Mo. társadalmi és politikai berendezkedését a kiegyezés
Leggyengébb nagyhatalom lesz Mo. a Monarchiával
a Monarchia külpolitikailag is tehetetlen volt: nem tudott új területeket szerezni, hiszen akkor a magyarok és az osztrákok kisebbségbe kerültek volna
Álláspontok:
a) a „kossuthista álláspont"
1867 májusában írta Kossuth „Kassandra levelét". Ebben felrótta, hogy Deákék a jogvisszaszerzés álláspontjáról a jogfeladás terére jutottak. Véleménye szerint Deákék a '48-as törvényekhez képest komoly visszalépéseket tettek, holott azoknak kiinduló pontoknak kellett volna lenniük
Kossuth: "a kiegyezés egy pusztulásra ítélt birodalmat konzervál"
Ez igaz is volt, ugyanis a Monarchia rendszerét nem lehetett megreformálni, mert a legkisebb változás is felborította volna a kényes egyensúlyt a nemzetiségek és a társadalmi rétegek között
Kossuth 1862-ben készíti el tervét a dunai konföderációról.
·      alapgondolata, hogy a Duna mentén élő kisebb népeknek (magyarok, horvátok, szerbek, románok) össze kell fogniuk, különben örökös elnyomás lesz a sorsuk a mellettük élő nagyobb népektől (pl. németek, oroszok)
·      a dunai konföderáció egy közös államban tömörítette volna a kis népeket, ahol mindegyik egyenlő jogokat élvezett volna
·      mivel azonban ez a magyarok vezető szerepének megszűnését jelentette volna, a magyar vezetőréteg elutasítja Kossuth tervezetét – amúgy a nemzetiségek szintén.
b) Deák Ferenc szerint:
1. Az adott helyzetben reális kompromisszum született.
2. Az osztrákok a königgratzi vereség után sem gyengültek meg annyira, hogy ennél is előnyösebb feltételeket lehetett volna kicsikarni, ha mégis, akkor az nem szólhatott volna hosszú távra.
3. Nem volt és a közeljövőben nem is lesz külföldi támogatottsága a magyar függetlenségnek.
c) A kiegyezést a határon túli történészek is elutasították, mondván hogy az osztrák és a magyar uralkodó elit bűnös szövetsége a nemzetiségiekkel szemben. 1868-ban Eötvös kidolgozásában elkészült egy európai szintű, rendkívül liberális nemzetiségi törvény, mely széles jogokat biztosított számukra – csak nem lett betartva.
d) Az osztrák történészek viszont pozitívan értékelték a kiegyezést. Úgy látták, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia kedvező esélyt biztosított a felzárkózásra, s így Közép-Európa megközelíthette a nagyhatalmakat.
d) A magyar gazdasági történészek (XX. sz. 2. fele) is ezzel értettek egyet. Szerintük Magyarországon a XIX. század végén megindulhatott a modernizáció, mely nagyban köszönhető a kiegyezésnek. A kiegyezés az 1870-es években elvezetett a „Boldog Békeidőkhöz".
e) A mai értékelés szerint a kiegyezés szükséges és reális kompromisszum volt, de a rendszernek komoly nehézségekkel kellett szembenéznie.
Ugyanakkor: A rendszer merevsége miatt a Monarchia, amely 1867-ben korszerű volt, a századfordulóra elavult és válságba jutott, majd az első világháború nyomán, 1918-ban összeomlott.
A kiegyezési rendszer jellemzői
I. A kiegyezési rendszer részben merevnek bizonyult, mert:
·      a magyar politikai élet a szerint tagolódott, hogy fogadta el a kiegyezést (ez volt a hatalmon lévő Deák-párt), és ki utasította el (ezek voltak az ellenzéki pártok)
·      A legkisebb változtatás is a rendszer összeomlását eredményezhette volna, ezért Magyarországon mindig biztosítani kellett a kiegyezéspárti politika túlsúlyát, azaz a kormánypárt győzelmét (pl. nyílt szavazással, választójog vagyoni cenzushoz kötésével).
II. a kiegyezési rendszer részben rugalmasnak bizonyult azáltal, hogy:
·      az uralkodónak elég tág szerepe volt: törvényeket kezdeményezhetett, előszentesítési joga volt, ha kellett kisebbségi kormányt nevezhetett ki (ha „véletlenül" az ellenzék győzött a választásokon, pl. 1905-ben).

·      gazdasági, hadügyi, külpolitikai téren lehetőség nyílt a vitákra, amelyek levezethették a feszültségeket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése