Műveltség és mindennapok a középkorban
Képek nélkül , doc formátumban letölthető innen: https://drive.google.com/file/d/0B442I9fPdnAoMjE4YzE4ZTYtYjYwNy00NDhmLWE3ZjgtYTdkYjE2ZGMyYTYx/edit?usp=sharing
A vallás, egyház
szerepe
•
A
vallás végig kísérte az ember életútját.
A legfontosabb eseményeket az egyház celebrálta a keresztelőtől a
házasságon át a temetésig. Az egyházi jog (a kánonjog) szabályozta a házasságot,
általa köttetett meg, ő oldotta fel, az egyház képviselője készítette el a
házassági szerződést, ő segített dönteni a házasság anyagi természetű gondjain,
és még a házastársi kötelezettségeket is ő kérhette számon.
•
A
szerzetesrendekkel intézményesítette azt, hogy akik szabadulni akartak a
feudális társadalom szorításától, hátat akartak fordítani a világnak és az apostolokat
követve szegénységben, testvéri szeretetközösségben akartak élni, ezt
megtehessék, hivatalos keretek között. Akiket nem tudott elfogadni, azokat
eretneknek nyilvánította az egyház és fellépett ellenük.
•
A
keresztény erkölcs meghatározó erejű (kizárólagos) ekkor.
•
Az
egyház szentesítette a fennálló feudális rendet, politikai hatalma, befolyása
jelentős
•
Ideológia
(imádkozók, harcosok, dolgozók)
•
a koronázással törvényesítette az uralkodót
•
Hatással
volt a lovagi erényekre, a Treuga Dei (Isten békéje) mozgalommal fékezni
próbálta a feudális anarchiát.
•
Az
egyház intézte az írásbeli ügyeket, mivel ez az intézmény őrizte az írni tudás
képességét. Az állam ügyei mellett intézte a mindennapok ügyintézését is. Az ún.
hiteles helyek szentesítették a szerződéseket a birtokadományozástól kezdve a
malombérleti jogon át a hospesek jogainak rögzítéséig.
•
Az
egyház szellemi irányítása kiterjedt az oktatás, nevelés, a tudományok,
művészetek, az életvitel egész területére
•
A
kolostori, majd a káptalani iskolák és az egyetemek elsősorban a papság, majd a
hivatalnokok utánpótlására és képzésére szolgáltak.
Egyetem: saját önkormányzata
volt, (autonómia), mesteri és doktori címet adott.
4 fakultás:
szabad művészetek, jogi, orvosi, teológiai kar
A 7 szabadművészet: grammatika, retorika, dialektika, aritmetika, geometria, asztronómia,
muzsika
egyetemek |
Tudomány
A
középkori keresztény teológiai (hittudomány)
és bölcseleti gondolkodás szellemi irányzatainak összefoglaló
elnevezése a skolasztika. Legjelentősebb képviselője Aquinói Szent Tamás, aki
szétválasztotta a teológiát a többi tudománytól. Az elsőbbséget a teológia
kapta, de így fejlődhetett a tudomány.
Hatása
a művészetekben:
•
irodalom:
himnuszok;
•
zene:
gregorián;
•
képzőművészet:
freskók, szobrok, oltárképek, a kódexek miniatúrái, iniciáléi;
•
építészet:
templomok emelése, egyházfők épületei, kolostorok
•
A
gazdaság – termelés rendjéhez igazodott számos egyházi ünnep, így szinte eggyé
vált és elválaszthatatlannak tűntek egymástól. Pl. az új kenyér ünnepe, szüret
ideje.
•
A
legkülönbözőbb tevékenységek végzői is igyekeztek minél hamarabb védőszentet
találni maguknak.
•
A
zarándoklatok és a keresztes hadjáratok meghirdetésével közvetve a gazdaságot
is megélénkítették: a kereskedelem szerepe növekedett, és számos város jött
létre a forgalmas zarándokutak mentén.
A
Lovagi kultúra
Kialakulása a páncélos lovas harcmodor elterjedéséhez
köthető, nagy fellendülését a keresztes hadjáratoknak ’köszönheti’, fénykora
nyugaton a 11.-13. sz., Magyarországon az Anjouk idején a 14. sz.
A
lovag nemesi származású lovas katona volt, aki fegyveres szolgálatait
hűbérurának ajánlotta fel, és a hűségért cserébe földbirtokot kapott, tehát a lovagság erősen kötődik a hűbériséghez. A kereszténység
kezdetben elítélte a háborút: " Aki kardot ránt, kard által vész" -
hirdették. Az igazságos háború elméletét Szent Ágoston dolgozta ki. Kialakult a
jogos harc elméleti indoklása: a harcos Krisztus katonájaként küzd a hit
védelmében. Az egyház a hadviselést beépítette a tanai közé.
A nehézpáncélos lovag felszerelése: egész testet fedő
páncélzat, pajzs, dárda, egyenes kard, kiegészítője a zászló, címer – hogy meg
lehessen különböztetni őket.
A lovagi eszmény fokozatosan alakult ki, az
egyház is befolyással volt rá.
A fő erények: erő, becsületesség, mértéktartás,
állhatatosság, hűség, erkölcsösség, bőkezűség, bátorság, udvariasság,
irgalmasság, adott szó szentsége.
A legfontosabb feladatok: hit, kereszténység
védelme, az uralkodó illetve a hűbérúr tisztelete, gyengék oltalmazása, nők
tisztelete - Mária-kultusz.
A legfontosabb lovagi készségek: lovaglás,
úszás, nyilazás, vívás, vadászat, sakkjáték, verselés.
Az egyházi és a lovagi életforma sajátos ötvözése a
LOVAGREND, ahol a lovagok esküt tesznek a szerzetesi fogadalmak: szegénység,
tisztaság, engedelmesség betartására, és karddal, fegyverrel szolgálnak az
Úrnak,
A lovagi kultúra bölcsője a francia Aquitania és
Provence , itt történik meg a trubadúr líra kialakulása. Fő témái az udvari
szerelem szabályai és a harcok, pl. lovagi epika létrejötte (Roland-ének). Az
eposz mellett a lovagregény műfaja is megjelenik, és elterjedt a lovagszentek
tisztelete (pl. Sárkányölő Szent György). A németeknél a trubadúrok a
minnesängerek.
A
lovagi líra mellett a lovagi kultúra része lovagi torna is. A torna célja nem a
vérontás volt, ezért ha egymással harcoltak, külön erre a célra készített tompa
végű fegyvereket használtak. A vadászat is a felkészülést segítette.
Főnemesek lakóhelye |
A
lovag lakóhelye a lovagvár volt. Magas, megmászhatatlan helyen, magas,
de vékony falak, lakótorony, majd bástyák jellemezték, nem túl kényelmes hely,
a fűtés, higiénia hagyott kívánnivalót maga után.
Lovaggá
válás lépései: apród, fegyverhordozó, majd avatás-eskü, itt idővel az egyház is
megjelenik és részese lesz.
Mindennapi
élet
Jobbágyok háza |
•
Az
emberek életét a vallás, a társadalomban elfoglalt helyük és kiváltságaik
határozták meg, és a vagyoni helyzetük.
•
Az
egyház erőteljesen szabályozta az életet
•
A
halál természetes volt, együtt éltek vele
temetés |
•
Patriarchális
családmodell, apa a legfőbb úr, a nők alárendelt szerepet játszottak – eredendő
bűn, de Mária-kultusz
•
A
gyerekeknek nem nagyon volt gyerekkoruk, hamar kis felnőttként kezelték őket
A reneszánsz művészet általános jellemzői és a humanizmus
A
francia eredetű reneszánsz szó újjászületést jelent. Az antik (görög-római),
ókori klasszikus szövegek, ismeretek és ezek hasznosításának művészeti és
tudományos újrafelfedezésére utal. A reneszánsz tudományos forradalmat,
művészeti átalakulást, megújulást hozó, meghatározó kulturális mozgalom. A
reneszánsz kezdetét Itáliában vette, a 14. században. Fénykora a 15-16. század.
Az
olasz városállamok polgársága vagyona birtokában új életformát alakított ki, új eszméket kezdett a magáévá tenni.
Az életet szabadon akarta élvezni, boldogan fedezte fel újra mindazt, ami a
földi életet széppé, teljesebbé teszi: a jólétet, a szerelmet, a szellem
szabadságát, a természet, az emberi test és a művészet szépségeit. Megnőtt az egyéniség szerepe. Tudatos
programmá vált az emberi képességek sokoldalú kifejlesztése, az ember
harmonikus kiművelése. Minden dolog
mértéke és végső célja ismét az ember lett. Az új kultúra nem jelenti a középkor látványos megtagadását, inkább a középkor
bizonyos világi törekvései erősödtek fel benne, s közeledtek az antik eszmények
felé.
A reneszánsz
nemcsak egy meghatározott művelődéstörténeti korszak elnevezése, hanem ugyanezzel
a szóval jelöljük a művészeteknek ebben érvényesülő egyetemes stílusirányzatát
is. A humanizmus a
reneszánsz szerves része, de annál szűkebb fogalom: elsősorban a reneszánsz polgárság világi
ideológiáját, eszméjét jelenti. Mivel összefügg az ókori irodalom
értékeinek kultúrájával, ezért bizonyos klasszikus műveltséget, tudós
magatartást is jelent. Nem voltak vallástalanok, nem kívántak felidézni
valamiféle antik pogány kultuszt, s emellett a klasszikusokhoz való
visszatérést kiterjesztették a keresztyén klasszikusok, a Biblia és az
egyházatyák tudós vizsgálataira is.
A
reneszánsz művészetben új témák
jelennek meg. az egyházi-bibliai témák mellett (nem helyett!),
elsősorban az antik mondavilághoz köthetően.
A festészetben
az emberábrázolás sokkal élethűbb (anatómia), a szépség, harmóniára való törekvés
itt is megjelenik. Alkalmazzák a perspektívát, a fény-árnyék hatást, a háttér
is kidolgozottabb. A mecénások /a
művészetek pártfogói, elsősorban a városi patríciusok, fejedelmek (pl.
Firenzében Lorenzo Medici), az arisztokrácia, a felsőbb papság, élén a pápával/
gyakran rendeltek arcképeket, tájképet. A festészet kiválóságai: Leonardo da
Vinci, Michelangelo, Botticelli, Raffaello.
A
szobrászatban is hasonló tendenciák fedezhetőek fel: pl. Michelangelo Dávid
szobra.
A reneszánsz
ember-ideál: polihisztor, sokoldalú, önmegvalósító, életközpontú,
fantáziája, gondolkodása egyszerre szárnyaló és gyakorlatias (óra,
könyvnyomtatás), a világot (s benne a természetet) szépnek látja, keresi is
benne a szépséget, miképp a harmóniát is.
A román, gót és reneszánsz
stílus összevetése - építészet
Romanika
XI-XII. század
Tömör, vaskos
formák, falak
Egyszerű,
áttekinthető szerkezet
Félköríves
dongaboltozat, keresztboltozat
Kisméretű
ablakok, ajtók
bélletes kapuzat
|
Gótika
XII. század
végétől
Magas, vékony
falak
Keresztboltozatos,
bordás födémek
Csúcsíves
boltozat
Hatalmas
ablakok – világosabb belső tér, rózsaablakok, színes ólomüvegekkel
Támívek,
támpillérek
Magas,
csipkézett, karcsú tornyok
|
Reneszánsz
Kezdet 14. század
Fénykor: 15.-16. század
antik kellékek felhasználása a jellemző:
oszlopok, boltívek,
loggia (=oszlopokra támaszkodó nyitott árkádos csarnok
vagy galéria),
kupola, timpanon, mellvédbábok, kapuzat,
hármas osztatú homlokzat
|
További képe a jobb megértéshez:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése