Ajánlott linkek:
Az állampolgárság
fogalma:
(Az állam jogokat biztosít számukra, kötelezettségeket
ró rájuk. Az emberek államuk hatalma alatt állnak.)
Állampolgárság: A
természetes személyeknek meghatározott államhoz fűződő, jogilag is szabályozott
viszonya; mind az államnak, mind a személyeknek körülhatárolható jogai és
kötelességei vannak;
az állampolgárságot két elv szerint határozzák meg: területi
elv, leszármazási elv.
Az állampolgárok
alapvető jogai:
a.) Emberi jogok: az
ember természetéből született, mindenki számára azonos, elidegeníthetetlen
jogok;
pl. az élethez, személyes szabadsághoz és biztonsághoz, tulajdonhoz,
méltányos bírósági eljáráshoz való jog, lelkiismereti, vallás- és
szólásszabadság, egyesülés és gyülekezés szabadsága, a magánélet tiszteletben
tartásához való jog.
→ Ezek az alapvető jogok állampolgárságtól függetlenül illetik meg a
polgárokat.
b.) Állampolgári
jogok: e jogokat az állam biztosítja polgárai számára, ezeket a
jogszabályokból lehet megismerni. Pl. választójog, szociális biztonsághoz való
jog, munkához való jog, panaszjog.
Ezek a jogok biztosítják az állam tevékenységében való részvételt, a
gazdasági, szociális és kulturális jogok tartoznak ide („az emberi jogok
második nemzedéke”; a XIX. sz. második felétől jelennek meg).
c.) Globális
jogok: a XX. században kerülnek előtérbe; az egész emberiséget érintő
kérdéseket, sorskérdéseket fogalmaznak meg: pl. békéhez, egészséges
környezethez való jog, a gyermekek jogai.
Főbb dokumentumai és előzményei::
Ideológiai forrás: angol és francia felvilágosodás
Amerikai Függetlenségi Nyilatkozat (1776)
Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata (1789)
Az ENSZ Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata (1948)
1966. ENSZ „Polgári és Politikai
Jogok Nemzetközi Egységokmánya” „Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok
Egységokmánya”
1989 ENSZ „Gyermekek Jogairól Szóló Egyezmény
Emberi jogok
a modern demokráciákban (elvileg) érvényesülhetnek.
A jogok korlátai:mások jogai, és a törvények,
valamint a rendkívüli helyzet
Állampolgári jogok
I. szabadságjogok
szólás- és sajtószabadság
lelkiismereti és vallásszabadság
tulajdonhoz való jog
személyi sérthetetlenség
levéltitok sérthetetlensége
lakás sérthetetlensége
munkához való jog, pihenéshez való jog, egészséghez és a szociális
biztonsághoz való jog, művelődéshez való jog
III. Az állam tevékenységében való részvételt biztosító
jogok
választójog, panaszjog, közügyekben való részvétel,
népszavazás, falugyűlés
IV. Az állampolgárok egyenjogúsága
törvény előtti egyenlőség, nemek egyenjogúsága, nemzetek és
nemzetiségek egyenjogúsága, egyházak egyenjogúsága
Állampolgári
kötelezettségek
honvédelem, adófizetés, törvények betartása, kiskorú
gyermekek taníttatása, idős szülők támogatása
A gyermek jogai
Tilos minden, bármely formában jelentkező megkülönböztetés.
A gyermek érdekei mindenek felett állnak.
A gyereket ne válasszák el szüleitől.
A gyermek minden őt érdeklő kérdésben szabadon
kinyilváníthatja véleményét.
Egyéb szabadság-, gazdasági-, szociális és kulturális jogok
illetik meg.
A jogok védelme:
→ az alapjogok védelmére hivatott bíráskodás az Alkotmánybíróság
feladata (ill. jogvédő az ombudsman)
→ ENSZ genfi emberi jogi központhoz és Strasbourgba, az Emberi Jogok
Európai Bizottságához fordulhatnak jogorvoslatért.
A magyar politikai intézményrendszer fő
elemei
Magyarország parlamentáris
köztársaság, parlamentáris demokrácia.
Magyarország államformáját tekintve köztársaság, amely azt jelenti, hogy a hatalom a
néptől ered. (Az államforma a hatalom eredetére utal.) Magyarország
kormányformája pedig parlamentáris, vagyis a nép a hatalmat választott
képviselők útján gyakorolja (ezt másnéven népszuverenitás elvének hívjuk).
Magyarország demokratikus elvek mentén működik, és ez tükröződik
a hatalmi ágak egymáshoz való viszonyában is: a három legfőbb hatalmi ág (a
törvényhozó, a végrehajtó hatalom, valamint az igazságszolgáltatás) egymástól
függetlenül működik. A felosztás nem engedi, hogy bármelyik ág magához ragadja
a hatalmat, és önkényesen alakítsa az ország és a benne élő állampolgárok
életét, hiszen a hatalmi ágak azon túl, hogy függetlenül működnek egymástól kölcsönösen
ellenőrzik egymás működését. Ezt hívják a fékek és egyensúlyok rendszerének.
Hogyan épül fel a magyar állam?
A magyar állam legfőbb szervei:
·
törvényhozó
hatalom: parlament (országgyűlés)
·
végrehajtó
hatalom: kormány
·
igazságszolgáltató
hatalom: bíróságok (Alkotmánybíróság is), ügyészség
Az állam működésében fontos szerepet játszik:
·
a
köztársasági elnök
·
az
Alkotmánybíróság
·
az
ombudsmanok, más néven országgyűlési biztosok
·
az
Állami Számvevőszék
Országgyűlés
Magyarország legfelsőbb
államhatalmi és népképviseleti szerve.
Megválasztja a
miniszterelnököt, köztársasági elnököt, AB elnököt és tagjait, a Kúria elnökét,
a legfőbb ügyészt, a Számvevőszék elnökét, az alapvető jogok biztosát.
Elfogadja a kormányprogramot
és a költségvetést.
Törvényeket alkot és
ellenőrzi a végrehajtó hatalmat – a kormányt. Törvényt vagy törvénymódosítást
bármely képviselő kezdeményezhet, de általában a kormány teszi.
Egykamarás, működését a
házszabály rögzíti, számos bizottságot hoznak létre. Az ülések, mind a
bizottságiak, mind a teljes, plenáris ülések is nyilvánosak, kivéve, ha
elrendelik a zárt ülést.
A képviselők mandátuma négy
évre szól, pártok szerint csoportokat – frakciókat alkotnak.
A kormány
A végrehajtó hatalmat - a
kormányzati tevékenységet, törvénytervezetek kidolgozását, a közigazgatás
legfelsőbb szintű irányítását, az állami intézmények felügyeletét - a kormány
gyakorolja, amelyben a miniszterelnöknek domináns szerepe van. Munkáját
miniszterek és államtitkárok segítik.
A kormányfőt a parlamenti
többségi elv alapján a kormányprogram egyidejű elfogadásával választja meg az
Országgyűlés.
A köztársasági elnök
hagyományosan a legjobb eredményt elérő párt miniszterelnök-jelöltjét kéri fel
kormányalakításra – ha többpárti, akkor koalíciós kormányról beszélünk.
A kormányban nem képviselt
pártok az ellenzék.
Kisebbségi egy kormány, ha a
kormánypárti képviselők kisebbségben vannak a parlamentben.
A kormány a miniszterek
kinevezésével és eskütételével alakul meg.
Leváltani csak konstruktív
bizalmatlansági indítvánnyal lehet – meg kell nevezni a miniszterelnök jelöltet
is.
A köztársasági elnök
Magyarország köztársasági
elnökét az Országgyűlés kétharmados többséggel öt évre választja meg titkosan,
a választójoggal rendelkező 35 év feletti magyar állampolgárok közül.
Az 1989-ben kikiáltott Magyar
Köztársaság első elnökévé az Országgyűlés 1990. augusztus 3-án Göncz Árpádot
választotta meg, 1995-ben ismét ő lett az államfő az akkori parlamenti többség
jelöltjeként.
Göncz második elnöki
mandátumának lejártakor, 2000-ben az Országgyűlés Mádl Ferencet, a Fidesz MPP-FKGP-MDF
jelöltjét választotta meg a köztársaság új elnökévé. 2005-ben - Mádl Ferenc
mandátumának lejártával - az országgyűlés az ellenzék (Fidesz-MPSz-MDF) által
támogatott Sólyom Lászlót választotta köztársasági elnökké. 2010-ben Áder János
lett a köztársasági elnök a kormánytöbbség (Fidesz-KDNP) által.
Az államfő kifejezi a
nemzet egységét, óvja az államszervezet demokratikus működését; jogkörébe
tartozik:
aláírja és kihirdeti a
törvényeket;
elnapolhatja, feloszlathatja
a parlamentet, meghatározza a parlamenti választások időpontját;
egyszeri vétójoggal élhet a
törvény aláírása előtt, ha azzal nem ért egyet;
kormányalakításra ad
megbízást, a miniszterelnököt javaslatára választja meg a parlament;
kinevezi a minisztereket,
államtitkárokat, tábornokokat, hivatásos bírákat, egyetemi tanárokat;
egyéni kegyelmet gyakorolhat,
kitüntetéseket adományoz.
A köztársasági elnök a
fegyveres erők főparancsnoka, saját hatásköre van a külügyekben is.
Feladata összességében
alapvetően reprezentatív, felsorolt jogai nagyrészét javaslatok után teszi meg.
Az önkormányzatok
Az állampolgárok lakóhelyükön,
a községekben, városokban, a megyékben, a fővárosban és 23 kerületében - a
helyi önkormányzást az általuk választott képviselőtestület révén, illetve
közvetlenül, például helyi népszavazással gyakorolják.
Az önkormányzati testület élén
a polgármester áll.
A képviselőtestület (a
megyékben és a fővárosban a közgyűlés) önkormányzati ügyekben önállóan
szabályoz és igazgat és gazdálkodik. Helyi rendeleteket alkothat. Évente
legalább hatszor ülésezik
Saját bevételei mellett
állami támogatást is kaphat, vállalkozásokat indíthat.
Az önkormányzat feladatai,
kötelességei, lehetőségei:
Településfejlesztés,
természeti környezet védelme, lakásgazdálkodás, vízrendezés és a csapadékvíz
elvezetése, a csatornázás, temető fenntartása, helyi közutak és közterületek
fenntartása, helyi tömegközlekedés, köztisztaság és a településtisztaság
biztosítása, tűzvédelem, közbiztonság helyi feladatai, közreműködés a helyi
energiaszolgáltatás, foglalkoztatás megoldásában, gondoskodás az óvodáról,
egészségügyi és szociális ellátásról, gyermek-és ifjúságvédelemről, az etnikai
kisebbségek helyi jogairól, az intézmények fenntartása. Az oktatás napjainkban
már állami feladat, de lehet támogatni.
Helyi címek, kitüntetések
alapítása.
A polgármestert mindenütt közvetlenül
a választópolgárok választják meg, ötévente van most már (eddig 4). + TK 235.o.
Választások
A parlamenti
képviselőválasztásnak öt demokratikus alapelve van:
a választójog általános és
egyenlő, a szavazás közvetlen, titkos és önkéntes.
- A választójog általánossága
azt jelenti, hogy a természetes kizáró okokon (elmebetegség és társadalomellenes
magatartás) túlmenően minden nagykorú
állampolgár rendelkezik szavazati joggal.
- A választójog egyenlőségét
a törvény azzal garantálja, hogy minden választójoggal rendelkező
állampolgárnak azonos számú és azonos értékű szavazata van. A törvény
mindenkinek két szavazatot biztosít: egyet az egyéni választókerület
jelöltjeire, egyet pedig a pártok megyei listáira.
- A szavazás közvetlensége
abban nyilvánul meg, hogy a szavazópolgárok mindenütt közvetlenül a jelöltekre
szavaznak.
- A törvény az általánosan
ismert garanciákkal (szavazófülkék, zárt urnák előírásával) biztosítja a
szavazatok leadásának titkosságát, annak tartalma nem kerülhet
nyilvánosságra.
- A választójog gyakorlása önkéntes,
azaz a választópolgár szabad elhatározásán alapul.
A választójog lehet aktív
vagy passzív. Az aktív választójogodat gyakorolod majd, ha szavazatodat leadod
az országgyűlési, önkormányzati vagy az európai parlamenti választásokon. A
passzív választójog a választhatóságot jelenti, azaz ha te indulsz
képviselőjelöltként, és rád szavazhatnak. A magyar jogszabályok szerint az
aktív és a passzív választójog feltételei kevés kivétellel megegyeznek.
Vegyes választási rendszer a
magyar: vannak egyéni választókerületek és pártlisták
Jelölési joga a választókerületekben
a választópolgároknak és azoknak a társadalmi szervezeteknek van, amelyek
megfelelnek a párttörvény rendelkezéseinek, vagyis nyilvántartott tagsággal
rendelkeznek.
A jelöléshez legalább 500
választópolgár aláírással hitelesített ajánlása szükséges.
Magyarországon a szavazóknak
két szavazata van, és kétféle módon lehet parlamenti képviselői mandátumhoz
jutni – egyéni választókerületben, vagy országos pártlistán.
A törvény értelmében az
országgyűlési képviselők száma 199. Közülük 106-ot egyéni választókerületben (egy
fordulóban, relatív többséggel), 93-t országos pártlistán választanak meg –
kompenzációs lista is egyben.
Nem szerezhet azonban
mandátumot a listán annak a pártnak a jelöltje, amely a pártlistákra leadott
országosan összesített érvényes szavazatok több mint öt százalékát nem érte el
(ötszázalékos küszöb).
A magyarországi lakóhellyel
nem rendelkező magyar állampolgárok (határon túli magyarok) csak a pártlistára
szavazhatnak. Pártlista helyett nemzetiségi listára szavazhatnak a magyarországi
nemzetiségiek, ha állítanak listát.
A különböző szintű
választásokkal megvalósult a népfelség elve, mert a polgárok képviselőik útján
és népszavazás kezdeményezésével közvetve, ill. közvetlenül beleszólhatnak
életük, országuk, lakóhelyük közügyeibe.
ALAPTÖRVÉNY
2011-ben elfogadott
alkotmányunk, ez a legmagasabb szintű jogszabály, minden kiadott törvénynek és
rendeletnek összhangban kell lennie vele, nem lehet ellentétes. Elfogadásához
és módosításához az országgyűlés kétharmadának szavazata kell.
Alkotmánybíróság
Megvizsgálja, megfelelnek-e a
jogszabályok az Alaptörvénynek, s megsemmisíti, ha ellentétesek, ill.
visszaküldi átdolgozásra. 15 alkotmánybíró van, 12 évre.
Az Alkotmánybírósághoz fordulhat a köztársasági elnök, kormány, a képviselők egynegyede, vagy az alapvető jogok biztosa, de az állampolgárok is, ha alkotmányellenes jogszabály miatt jogsérelem éri.
Az Alkotmánybírósághoz fordulhat a köztársasági elnök, kormány, a képviselők egynegyede, vagy az alapvető jogok biztosa, de az állampolgárok is, ha alkotmányellenes jogszabály miatt jogsérelem éri.
Alapvető jogok biztosa
Az alapjogokat sértő eseteket
vizsgálja, orvosolja. Helyettesei. jövő nemzedékek érdekeivel foglalkozó,
illetve hazai nemzetiségek érdekeit védő.
Állami Számvevőszék
Vizsgálja és
ellenőrzi a költségvetés végrehajtását és az állami vagyon kezelését.
Forrás: zanzatv.hu |
A magyar alkotmányosság működése , forrás: OFI, Történelem munkafüzet, 12. 90. oldal |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése