Oldja meg a
feladatokat a szöveges forrás és az ismeretei segítségével! Az alábbi vers a
korszak jellemző frázisait adja vissza. 7
pont/
Égi
törvény zúgja, bongja
Ezredévünk
szent jogát;
Megüzenjük
Trianonba:
Eddig
tűrtünk – nem tovább!
Ős
földünkért, ős fajunkért
Van
még vérünk, van tüzünk,
Ez
az ország, ez az égbolt
Ezer
évig a miénk volt
És
miénk lesz – esküszünk!
|
Lélekrontó
árvaságban
A
remény is gyászba hal;
Megmohácsolt
bús hazádban
Mire
vársz még, rabmagyar?
Itt
a bú már dacra csordul,
Kardélen
jár s késhegyen, -
Esküszónkat
Trianonba
Már
az ég is zúgja-bongja
S
visszazeng rá: úgy legyen!
|
a)
Nevezzen meg egy olyan elemet (szószerkezetet), mely a korszak keresztény
nemzeti ideológiájának a megjelenésére utal! ………………………………………….
b)
Nevezzen meg egy olyan szót vagy szószerkezetet, mely a fegyveres revízióra
buzdít!
………………………………………………..
Értelmezze
a vers „megmohácsolt” kifejezését a következő kérdésekre adott válaszokkal!
c)
Milyen történelmi eseményt állít a vers párhuzamba Trianonnal? …………….
d)
Hány év telt el a régi esemény és a trianoni béke aláírása között? ………..év.
e)
Milyen párhuzamokat érzékeltet a vers a múltbéli esemény és a trianoni béke
között? Egy elemet említsen rövid magyarázattal!
Pl.:
„a bú már dacra fordul” = A katonai vereség kilátástalan helyzetet teremtett.
Írjon
két érvet, amelyek miatt a vers gondolatai végzetes politikai utat jelölnek ki.
Válaszában egy bel- vagy külpolitikai, illetve egy emberiességi jogot érintő
okot említsen!
f)
politikai ok:
g)
emberiességi ok:
Állapítsa meg a
források és ismeretei alapján, hogyan folytatódnak a magyar külpolitika
törekvéseire és mozgásterére vonatkozó állítások! Karikázza be a helyes befejezés sorszámát!
Segítségül az egyes állításoknál megadtuk azoknak a forrásoknak a betűjelét,
amelyekből a helyes megoldás kikövetkeztethető. 4 pont/.)
A)
„Úgy tartom, hogy e politika a legjobban megfelel a magyar nemzet érzelmeinek
és érdekeinek, és Bethlen gróf legnagyobb érdemének azt tartom, hogy helyes
intuícióval ismerte fel a nemzet érdekeit akkor, amikor útja Rómába vezetett.
Külföldi relációkban a legnagyobb fontosságot tulajdonítom az osztrák
kérdésnek, amellyel Olaszországgal egyetértően a legintenzívebben kívánok
foglalkozni.” (Gömbös Gyula, 1932)
B)
„Számunkra a dunai kérdés pángermán megoldása ugyanolyan kevéssé elfogadható,
mint a pánszláv megoldás. A Duna-medence a mi európai hátországunk. Ha
lemondunk róla, akkor az Európa szélén lévő félsziget jelentéktelen szerepére
kárhoztatjuk magunkat. Ezzel magyarázható nagy érdeklődésem minden iránt, ami
Ausztriában és Magyarországon történik.” (Mussolini, 1933)
C)
„Úgy vélem, Exellenciád hozzám hasonlóan szükségét érzi a szorosabb bajtársi
együttműködésnek. Ezt szolgálja levelem is, melyet abban a reményben intézek
közvetlenül Exellenciádhoz, hogy mi, régi fajvédőbajtársak, akik ugyanabban a
világnézetben élünk, gazdasági vonalon is megértjük és kölcsönösen támogatjuk
egymást.” (Gömbös levele Hitlerhez, 1933)
D)
„Én egy széken szeretek és kívánok ülni, ő kettőn.” (Dollfuss osztrák kancellár
gúnyos megjegyzése Gömbösről, 1933)
a)
Olaszország a Duna-medencét saját befolyási övezetének tekintette, (B forrás)
1.)
és a húszas évektől szorosan együttműködött a náci Németországgal.
2.)
és szemben állt Jugoszláviával.
3.)
és Ausztriával szemben területi követelésekkel lépett fel.
b)
Gömbös külpolitikája (A és C forrás)
1.)
mintául szolgált Bethlen István számára.
2.)
gyökeres szakítást jelentett Bethlen irányvonalával.
3.)
egyszerre próbálta folytatni Bethlen politikáját és épített ki új kapcsolatot
egy felemelkedő nagyhatalommal.
c)
Gömbös Hitlerhez való közeledését (C forrás)
1.)
részben a közös antiszemita meggyőződéssel magyarázta.
2.)
kizárólag az motiválta, hogy a magyar ipar termékeinek piacot találjon.
3.)
Mussolini nyomásgyakorlásával lehet magyarázni.
d)
Az osztrák-magyar diplomáciai viszonyt (D forrás)
1.)
az Osztrák-Magyar Monarchia helyreállításának közös törekvése jellemezte.
2.)
megterhelte Gömbös kapcsolatfelvétele Németországgal.
3.)
a közös ellenfél, Németország erősödése tette barátivá.
A feladat a két
világháború közti magyar társadalom rétegződéséhez kapcsolódik.
Oldja meg a
feladatokat a forrás és ismeretei alapján! 4 pont/
„Az
Andrássy úti gyönyörűen berendezett házban rengeteg vendég fordult meg. [...]
Körte alakú csillárok tükröződnek a márványpadlón, a fal mellett aranyozott
székek állnak. [...] A nyár nagy részét Derekegyházán töltöttük. A derekegyházi
birtokot Weiss Manfréd nagyapám vette, s nagynéném, a fiatalon megözvegyült
Mautner Elza néni volt a mindenkori háziasszony. Hatalmas területen kúriát,
úszómedencét és teniszpályát foglalt magában. [...] Olykor vadászatok is
folytak. Évente kétszer ún. férfivadászat, amire édesapám barátokat,
minisztereket, bankárokat hívott meg. [...] Apámat [Chorin Ferencet] a vadászat
nem érdekelte, inkább ürügy volt esténként összeülni, megbeszélni az eseményeket
és terveket szőni a jövőre. [...] Ami a politikában Bethlen, az a gazdaságban
Chorin.”
(Részletek
Strasserné Chorin Daisy visszaemlékezéseibő)
a)
Nevezze meg azt a társadalmi réteget, amelyhez a forrás szerzője tartozott!
b)
Az alábbi két-két mondat közül egy-egy jellemző a forrás szerzőjének társadalmi
rétegére. Karikázza be ennek betűjelét! Választását támassza alá egy, a
forrásból vett példával! Saját szavaival fogalmazzon! (Elemenként 1,5 pont –
0,5 a választás, 1 pont az indoklás.)
A) Gyakran utánozták a születési
arisztokrácia (a korábbi korszakokban főnemeseknek nevezett réteg) életmódját.
B) Mereven elzárkóztak a születési
arisztokráciától (a korábbi korszakokban főnemeseknek nevezett rétegtől). Indok:
A) Sokan töltöttek be közülük magas
politikai tisztséget.
B) Elsősorban kapcsolataik révén tudtak
befolyást gyakorolni a politikai döntésekre.
Indok:
Melyik történelmi forrásból valók az
idézetek? Ki volt akkor a miniszterelnök?
A,
„2. § Aki az állam és társadalom törvényes rendjének erőszakos felforgatására
vagy megsemmisítésére, különösen valamely társadalmi osztály kizárólagos
uralmának erőszakos létesítésére irányuló mozgalommal vagy szervezkedéssel
összefüggően és annak céljára bűntettet vagy vétséget követ el, annak büntetése:”
………………………
B,
„A sajtókamara, úgyszintén a színművészeti és filmművészeti kamara tagjaiul
zsidók csak olyan arányban vehetők fel, hogy számuk a kamara összes tagjai
számának húsz százalékát ne haladja meg.” ………………………..
Válaszolj, melyik miniszterelnökre jellemző
vagy melyikük ideje alatt történt?
Nemzeti
Munkaterv:
Földreformot
hajt végre:
Neki
sem sikerült megoldani a gazdasági válságot:
Meggyőződéses
katolikus, zsidó dédnagymamával.
Példaképe
Mussolini:
Meghirdeti
a győri programot:
Betiltja
Szálasi pártját:
Hosszabb
időre bebörtönözteti Szálasit:
Klebelsberg
volt az oktatási minisztere:
Előkészíti
az első zsidó törvényt, de már nem ő fogadtatja el:
Első
bécsi döntés:
Halála
menti meg a menesztéstől:
A feladat
Magyarország két világháború közötti külpolitikájához kapcsolódik.
Válaszoljon a
kérdésekre a forrás és ismeretei segítségével! 3 pont.)
„103.
cikk. Az általános hadkötelezettséget Magyarországon meg kell szüntetni. A
magyar hadsereget a jövőben csak önkéntes belépés alapján lehet felállítani és
kiegészíteni.
104.
cikk. A magyar hadsereg katonai erőinek összessége nem haladhatja meg a 35000
főt, beleértve a tiszteket és a pótkeret csapatait.” (A trianoni békeszerződés)
„A
kisantant Állandó Tanácsa megelégedéssel állapította meg, hogy a Magyarországgal
folytatott tárgyalások lehetővé tették olyan megállapodások megkötését, amely
Magyarország és a kisantant közötti mindennemű erőszakos eszköz alkalmazásáról
való lemondást és a három hatalom részéről Magyarország fegyverkezési
egyenjogúságának elismerését tartalmazza.”
(A kisantant bledi nyilatkozata; 1938)
a)
A trianoni békeszerződés melyik tilalmát oldotta fel a nyilatkozat?
……….………………………………………………………………………………….
b)
Az európai erőviszonyok milyen változásai késztették a kisantantot a fentiek elismerésére?
………………………………………………………………………………….
c)
Milyen revíziós eredményt ért el Magyarország még ebben az évben?
………………………………………………………………………………………………….
VÁLASZOLJ A MEGFELELŐ FOGALOMMAL!
1.A
gazdasági életnek az a jelensége, amikor az ipari termékek ára jelentősebb
mértékben emelkedik, mint az agrártermékeké, vagy az agrárszektor bevételei
gyorsabb ütemben csökkennek, mint az iparié.
…………………………….
2.A
gazdasági-politikai válságot követően a helyzet megszilárdulásának,
normalizálódásának időszaka. ……………………………….
3.Egyes
területeknek jogi, történeti, földrajzi és néprajzi érvek alapján valamely
államhoz való csatolását követelő nacionalista mozgalom. …………………………….
4.Egy
ország egészének vagy egy részének politikai-katonai irányításával megbízott,
általában az uralkodót képviselő helytartó vagy ideiglenes államfő. ………………………….
5.A
fajelmélet szélsőséges válfaja, amely eredetileg a sémi népekkel szembeni, a
30-as években és a II. világháború alatt a zsidókkal szembeni faji gyűlöletet
hirdetett. ……………..
6.Szerződés,
egyezmény, megállapodás. A történelem során általában a hatalom megszerzése,
vagy megtartása érdekében kötötték, többnyire titkos elemeket is tartalmazott. ………
Oldja meg a
feladatokat a forrás és ismeretei segítségével!
„1.
§ (1) Országgyűlési képviselőválasztó joga van minden férfinak, aki életének
24.
évét
betöltötte, tíz év óta magyar állampolgár, két év óta ugyanabban a községben
lakik
vagy van lakása és az elemi népiskola negyedik osztályát sikeresen elvégezte,
vagy
ezzel egyenlő értékű műveltség megszerzését igazolta.
(2)
A 24. életév betöltése nem kívántatik meg attól, aki igazolja, hogy egyetemet
vagy
más
főiskolát végzett. […]
2.
§ (1) Országgyűlési képviselőválasztó joga van minden nőnek, aki életének 30.
évét betöltötte, tíz év óta magyar állampolgár, két év óta ugyanabban a
községben lakik vagy van lakása és az elemi népiskola hatodik osztályát vagy
más tanintézetnek ezzel tanértékre nézve egyenrangú osztályát (évfolyamát)
sikeresen elvégezte, vagy ezzel egyenlő értékű műveltség megszerzését igazolta.
(2)
Az egyéb kellékek igazolása mellett választójoga van annak a nőnek is, aki az
elemi népiskola negyedik osztályának sikeres elvégzését vagy ezzel egyenlő értékű
műveltség megszerzését igazolja, ha:
1.
három vagy több törvényes gyermeknek adott életet és legalább három gyermeke
életben van; - a háborúban hősi halált halt gyermekeket e rendelkezés
szempontjából életben levőknek kell tekinteni; vagy
2.
saját vagyonának jövedelméből vagy saját keresetéből tartja el magát és önálló
háztartást vezet. […]
(4)
Annak a nőnek, aki egyetemet vagy más főiskolát végzett, életkorára való
tekintet nélkül van választójoga.” (Választójogi törvény, 1925)
a) Soroljon fel
a forrás alapján két olyan alapvető feltételt, amellyel a törvény szűkíti az
általános választójogot!(Elemenként 1 pont.)
-
……………………………………………………………………..
-
……………………………………………………………………..
b) Döntse el,
hogy a két kitalált személy közül melyik nem rendelkezhetett volna
választójoggal 1925-ben! Húzza alá a megfelelőnevet!(1 pont)
Brassay
János, 1902-ben született, magyar állampolgár, lakhelye születésétől fogva a
család ráckevei kastélya. Népiskolába nem járt, magántanárok nevelték,
érettségi vizsgát magántanulóként tett. Jogi diplomáját tavasszal vehette át.
Matzner
Ödönné, született Leszner Janka, 1894-ben született, magyar állampolgár. A
családja 1906-ban költözött Budapestre, azóta ott lakik. Gyerekkori
tüdőbetegsége miatt csak a népiskola öt osztályát végezte el. Tizennyolc évesen
ment férjhez, a következő hat évben négy gyereket szült, akik közül kettő1917-ben
meghalt.
Brassay János - Matzner Ödönné
c)
Magyarázza meg saját szavaival, miért nem rendelkezhetett volna választójoggal
ez a személy!(1 pont) ………………………
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése