Fogalma:
Tágabb értelemben: A 18. század közepétől kiinduló gazdasági
folyamat, amely az iparszervezési és technikai
újítások révén forradalmian gyors és alapvető változást hozott létre a gazdaság
és társadalom, a kultúra és az életmód területén. Az emberiség történetének
„tradicionális" (hagyományos) korszakát felváltotta a „modern"
korszak. Az átalakulás egész rendszerét ipari forradalomnak, vagy másképpen
modernizációnak szoktuk nevezni. Gyakorlatilag egy időben történik az ipari- és
az agrárátalakulás, fejlődik az infrastruktúra, zajlik a demográfiai (népesedési)
és urbanizációs (városiasodási) forradalom.
Szűkebb értelemben: azt a folyamatot jelenti, amikor a
kézimunkán alapuló manufaktúrát és a hagyományos háziipart felváltja a gyárakba,
üzemekbe koncentrált (összpontosított) és gépekkel folyó termelés.
Időtartama
és helyszíne:
Az ipari forradalom folyamata Angliából indult ki a 18. sz. közepétől és
terjedt szét minden irányban. A 18. sz. végétől a kontinensen - Franciaország,
Szászország, Szilézia, a 19. sz. elejére elérte az USA-t, a 19. sz. második
felében Kelet-Közép Európát, a 20. századra a többi földrészt is. A klasszikus
ipari forradalom befejeződését a 19. sz. közepére datáljuk.
Az ipari forradalom előfeltételei:
A) Az agrárforradalom (mezőgazdasági). Ez a 18. sz. elején
bontakozott ki Hollandiában, majd Angliában. Legfontosabb elemei: tagosítás,
vetésforgó, a takarmánynövények és zöldségfélék termesztése, az istállózó állattartás,
a trágyázás, talajjavítás, csatornázás, fajtanemesítés. Mindezek következtében
az angol mezőgazdaság képessé vált arra, hogy csökkenő mezőgazdasági népességgel
növekvő városi lakosságot tartson el. Azaz az agrárforradalom megteremtette az
ipari forradalomhoz szükséges munkaerőt, egyben előmozdítja a demográfiai
fellendülést.
B) Tőke és
jól működő hitelszervezet. A szigetországban ez adva volt. Már 1694
óta működött az Angol Bank. A pénztőkék felhasználását meggyorsította a
gyarmatokról származó haszon.
Az ipar átalakulása
Az átalakulás a legdinamikusabban fejlődő iparágból, a textiliparból
indult el. Ez volt az az iparág, amelyből a piacra vittnek a többszörösét
is el tudták volna adni. Ebből adódott a feladat: keresni kell olyan
megoldásokat, amelyeknek révén a termelés mértéke megemelhető. Leleményes
mesteremberek jóvoltából megszületnek azok a szerkezetek, amelyeket már
gépeknek is nevezhetünk, hisz szerszámokat mozgatnak, igaz egyelőre csak a
hagyományos energiák felhasználásával. Megalkotásra kerülnek a fonógépek:
1764 - John Hargreaves fonó Jennyje; 1769 - Richard Arkwright; majd Samuel
Crompton tökéletesít. Aztán megjelennek a szövőgépek: Cartwright és a francia
Jaquard jóvoltából.
A következő
lépést James Watt, skót gépész teszi
meg, aki tökéletesíti a már eddig is ismert gőzgépet, így immár (1769) jó
hatásfokkal lehetett hasznosítani az új energiaforrást, a gőzt.
A gőzgépeket több célra lehetett használni: meghajtó gépként a születő
gyáriparban, a bányákban szivattyúzásra, majd közlekedési eszközök
meghajtására. A gőzgépek, sínek, mozdonyok gyártása új eljárásokat követelt a
bányászatban és a kohászatban is. Az eszköz- és nyersanyagigény létrehozta a
nehézipart. Fejlődtek a bányagépek, 'munkába állt' a szállítószalag, új eljárások
jelentek meg (pl. elterjedt a kokszosítás - Darby 1735; Davy sújtólégrobbanást
jelző lámpása - 1815). A következő fázisban megjelentek a gépgyártó gépek, azaz
gépesítették a gépek gyártását is. Maudslay 1810-ben megalkotta az
esztergapadot, majd a fúró-, gyalu-, marógép megjelenésével a fémek
megmunkálásában is bekövetkezett a nagy átalakulás. A munkák elvégzését
hamarosan megkönnyíti a szabvány bevezetése. A nehézipar létrejötte pedig
tovább gyorsította a gyárak, gyárnegyedek építését.
Az infrastruktúra, a háttérágazatok fejlődése
Közlekedés:
1807: Fulton megépítette az első gőzhajót, többen pedig mozdonyokat
építettek. Közülük a legsikeresebb George Stephenson Rocket nevű mozdonya lett,
amely megnyerte 1825-ben a Stockton és Darlington között elsőként megépült
vasútvonalon rendezett versenyt. A gőzhajók és a vasút megnövelték és
meggyorsították mind a személy, mind a teherszállítást. Az ipari forradalom
egyik leglátványosabb eleme a vasútépítés, amelynek segítségével összeszűkült a
világ. Ebben segített a hírközlést forradalmasító távíró, amely Morse
találmánya - 1832. A
szárazföldi közlekedés is fejlődött, MacAdam tervei alapján már jobb utak
épültek. Összességében olcsóbb lett a szállítás, ez levihette a termelési
költségeket, s új cikkeket vonhatott be a szállítható áruk körébe.
Oktatás:
jelentős szerepet kapott e korszakban a szakképzés, és előtérbe került az
elemi iskolázás. Angliában a század közepére felszámolódott a tömeges
analfabétizmus.
Pénzügyi
szféra: bankok sora alakul, bankhálózatok jönnek létre, amelyek az
értéktőzsdék elterjedésével együtt jelentős szerepet játszottak mind az ipar,
mind a mezőgazdaság korszerűsítésében.
Az ipari forradalom következményei
Demográfiai
forradalom
Az
agrárfejlődés eredményeképpen megindult népességnövekedést az ipari forradalom
tovább segítette. A növekvő élelmiszer mennyiség, a technikai-tudományos
fejlődés következtében javuló orvosi ellátás és közegészségügy, a járványok
visszaszorítása az életkor növekedését eredményezte. Növekedett az
élveszületések száma, csökkent a csecsemőhalandóság, a várható élettartam megduplázódott,
Angliában 25 évrő146-ra. Míg lakosainak száma majd háromszorosára emelkedett
100 év alatt. E folyamat némi késéssel a kontinensen is lejátszódik.
Urbanizáció
Az ipari forradalom együtt járt a lakosság nagyfokú területi átrendeződésével.
Az eddig falvakban élő lakosság megindult az újonnan születő ipari központok, a
munkát biztosító gyártelepek felé. A városiasodás kezdeti szakasza tömeges
elnyomorodással járt együtt. Óriási volt a lakáshiány, ezért nagy volt a
zsúfoltság. ugyanakkor megszűnt a falusi közösség kontrollja, terjedt a bűnözés
és a prostitúció. A városokban megjelent a szegregáció, a munkásnegyedek
elkülönültek a polgári élettértől.
A hétköznapi élet felgyorsult, megjelenik a tömegcikkek: ruha, étel,
szolgáltatás, kultúra terén egyaránt.
Környezetszennyezés: Gyárvárosok szmog, rosszlevegő. Erdők tűntek
el. Vizek szennyezése a festékektől, különböző textilipari
(savas, lúgos) vegyi anyagoktól. A
földet sok helyen csúnyította el és tette terméketlenné a külszíni fejtésű
bányászat, vagy az ipar valamely szennyező tevékenysége.
Szabadversenyes
kapitalizmus
Megteremtette a kapitalizmus első formáját, a szabad versenyes
kapitalizmust. Ennek lényege: az állam nem avatkozik bele a gazdaságba, a
kereskedelem, a termelés, az áralakulás a munkaerő adásvétele teljes szabadsággal
bírt, az egyetlen értékmérő a piac. A termelés célja a profit, s ez ösztönöz a
technika fejlesztésére és a rentabilitásra (kifizetődő legyen), ez utóbbinak
csúf eszköze a gyermek és női munkaerő alkalmazása. Jellemző az éles
konkurencia, melynek következtében a kisvállalkozók nagy része tönkremegy, és
kialakul a nagyvállalkozói réteg.
Társadalmi
következménye:
Bár még a 19.
sz. második felében az agrárnépesség volt túlsúlyban, gazdasági és politikai
szerepüket tekintve a társadalom két meghatározó rétege a tőkés vállalkozók
(burzsoázia) és a munkásság lett. Ez utóbbi rétég munkakörülményeinek
nehézségei miatt megindította mozgalmait a tőkésekkel szemben. Ennek első
megnyilvánulása a géprombolás volt, mivel a gépek kezdeti megjelenése
feleslegessé tette a bérmunkások egy részét. A gépromboló mozgalmakat leverték,
s a 19. sz. közepén abbamaradtak, mert a tömegtermelés felfutása egyre több
munkaerőt kívánt.
A munkásság szervezkedéseit az
angol állam tiltotta, így tüntetéseken követelték helyzetük javítását. A tiltás
ellenére is fokozatosan létrehozták érdekvédelmi szervezeteiket, amelyeket az
állam végül kénytelen volt elismerni. A megalakuló szakszervezetek béremelést,
a munkaidő csökkentését, a szociális- és a munkakörülmények javítását
követelték. Politikai követelésük pedig a választójog kiterjesztése lett, e
mozgalom az un. chartizmus, amelyet a liberális polgárság is támogatott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése