Hogyan írja meg az esszéfeladatot történelemből?
(Jó tanácsok:
betartásuk nem kötelező, de segíthetik a
vizsgázót az esszé megírásában.)
Ami fontos: ha a
feladatmegértésre 0 pontot kapsz, akkor az egész esszé 0 pontos lesz. Tehát
nagyon alaposan olvasd át a kérdést, hogy arról írj, amit kérdeztek Tőled.
(Pl., ha összehasonlítani kell – mondjuk az ókori és a modern olimpiákat -,
akkor, hasonlítsd össze őket, ha csak az egyikről írsz, legyen az bármilyen
tökéletes, a pontszámod 0 lesz.)
A következő lényeges feladat
elhelyezni időben és térben a kérdésben megjelölt problémát! Itt pontozzák
az írásodban megtalálható időpontokat, helyszíneket. Már az első, bevezető
mondatban elhelyezheted időben az eseményeket (Pl. görög hitvilág esetében:
i.e. 8.századra kialakul már az istenek sorrendje, a mítoszok, i.e. 776, az
első írásos emlék az olimpiáról, helyszín: Balkán-félsziget déli része és az
Égei-tengeri szigetvilág meg Kis-Ázsia, Olimposz, , Olümpia, , stb..)
Használd fel a feladat
megértéséhez a forrásokat, ill. a történelmi atlaszt! Gyűjtsd össze azokat az
általános fogalmakat (pl. vallás, papság), illetve az adott korszakhoz
kapcsolódó fogalmakat (pl. mítosz, jóslás, sokistenhit), melyekkel az adott
probléma megoldható!
Emeld ki, húzd alá a forrás
fontos információt! Nevezd meg a forrást, ha utalsz rá! (Ha valami, pl.
törvény, pontokba van szedve, elég annak számára utalni, ha folyamatos a
szöveg, idézd, de csak annyit, amennyi oda illik!) Jó, ha megkülönbözteted a
kortárs és a történész/ történetírás álláspontját. Figyelj az eltérő források
közti különbségekre, a forrás műfajára! Építsd be fogalmazásába a forrásokból
megszerezhető információkat, következtetéseket! Fontos: a forrás betű szerint
leírása nem = a feladat megoldásával. A forrást mindig az érvelésed, mondandód
bizonyítására használd.
Ha szükséges, készíts
vázlatot, piszkozatot!
Eseményeket alakító
tényezők feltárása: Erre kapható a
legtöbb pont. Tárd föl a probléma előzményeit, okait, hátterét,
következményeit! A hangsúlyt a feladat kérdése adja meg! Tulajdonképpen a mi,
miért történt. (PL. a sokistenhitű vallásoknál, szinte törvényszerű, hogy a
különböző isteneknek eltérő feladataik, tulajdonságaik vannak.) Ha egy
történelmi folyamatot kell bemutatnia, akkor az ok-okozati összefüggéseket
időrendben vázold!
Építsd be mondanivalódba
önálló ismereteid (pl. nevek, évszámok), véleményed! (Bár ezzel vigyázz!
Inkább ne írj, semmit, ha helyes érvekkel nem tudod alátámasztani véleményed,
ha nem vagy biztos magadban, inkább ne írj!)
Ügyelj arra, hogy mondataid
világosak legyenek! Szerkeszd meg szöveget !
Bevezetés: probléma
felvezetése;
Kifejtés: az adott kérdés
előzményeinek, okainak és maguknak a történésnek a feltárása, következmények,
utóélet;
Lezárás-összefoglalás -
összegzés: itt lehet úgymond egy-két mondatban ’felelni’ a feladatban megfogalmazott
kérdésre, utasításra, kiemelni a téma legfontosabb megállapítását, javaslom - feltétlenül
összegezz!)
Figyelj a helyesírásra!
Figyelj az időre!
1. Olvassa el figyelmesen és értse meg a feladatot és a
forrásokat!
a. Fogalmazza meg saját szavaival a
megoldandó problémát!
b. A forrás(ok) szövegében
húzza alá azokat a kulcsszavakat, adatokat, amelyek a feladatban szereplő
probléma megoldásában segíthetik! Készítsen széljegyzeteket! Írja a lap szélére
felmerült gondolatait, megjegyzéseit, magyarázatait!
2. Készítsen vázlatot!
a. Határozza meg és nevezze meg a
korszakot, korszakokat!
b. Keresse meg a történelmi
atlaszban azt a térképet vagy azokat a térképeket, amelyek segíthetik a feladat
megoldásában!
c. Gyűjtse össze azokat a
fogalmakat, amelyek segítségével az adott korszak illetve az adott probléma
bemutatható!
d. Gyűjtse össze azokat a
személyeket, intézményeket, akiket, amelyeket az adott témához kapcsolni tud!
e. Keresse a bemutatott jelenségek
okait, következményeit, belső összefüggéseit, és ábrázolja ezeket nyilakkal,
saját jelöléseivel!
3. Rendszerezze a rendelkezésére álló
információkat!
a. Fogalmazzon meg tételmondatot,
amelyben röviden összefoglalja a felvetett problémát, és saját válaszát!
b. Ismertesse röviden a probléma
történelmi hátterét! (Ki, hol, mikor, hogyan stb.)
c. Állítson fel sorrendet az
állítása alátámasztására, igazolására gyűjtött tények, érvek között!
d. Fogalmazza meg és állítsa
logikai sorrendbe érveit pontosan, szabatosan!
e. Használja a korszak leírásához
szükséges megfelelő szókincset!
4. Szerkessze meg szövegét!
a. Idézze röviden a forrás
kulcsgondolatait!
b. Használja a kigyűjtött adatok
közül a legfontosabbakat!
c. Kerülje a fölösleges
ismétléseket, a nem a témára vonatkozó adatokat, a szükségtelen idegen
szavakat!
d. Ha van elég ideje, készítsen
piszkozatot! Ha elkészült a végleges változattal, húzza át egyértelműen a
piszkozatot!
5. Adjon rövid értékelést!
6. Ellenőrizze hogy valóban a feltett
kérdésre válaszolt-e, és nem lépte-e túl a meghatározott terjedelmet!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése