2015. február 4., szerda

Esszéírási tanácsok

Hogyan írja meg az esszéfeladatot történelemből?
(Jó tanácsok: betartásuk nem kötelező, de segíthetik a vizsgázót az esszé megírásában.)

Ami fontos: ha a feladatmegértésre 0 pontot kapsz, akkor az egész esszé 0 pontos lesz. Tehát nagyon alaposan olvasd át a kérdést, hogy arról írj, amit kérdeztek Tőled. (Pl., ha összehasonlítani kell – mondjuk az ókori és a modern olimpiákat -, akkor, hasonlítsd össze őket, ha csak az egyikről írsz, legyen az bármilyen tökéletes, a pontszámod 0 lesz.)
A következő lényeges feladat elhelyezni időben és térben a kérdésben megjelölt problémát! Itt pontozzák az írásodban megtalálható időpontokat, helyszíneket. Már az első, beve­zető mondatban elhelyezheted időben az eseményeket (Pl. görög hitvilág esetében: i.e. 8.századra kialakul már az istenek sorrendje, a mítoszok, i.e. 776, az első írásos emlék az olimpiáról, helyszín: Balkán-félsziget déli része és az Égei-tengeri szigetvilág meg Kis-Ázsia, Olimposz, , Olümpia, , stb..)
Használd fel a feladat megértéséhez a forrásokat, ill. a történelmi atlaszt! Gyűjtsd össze azokat az általános fogalmakat (pl. vallás, papság), illetve az adott korszakhoz kapcsolódó fogalmakat (pl. mítosz, jóslás, sokistenhit), melyekkel az adott probléma megoldható!
Emeld ki, húzd alá a forrás fontos információt! Nevezd meg a forrást, ha utalsz rá! (Ha valami, pl. törvény, pontokba van szedve, elég annak számára utalni, ha folyamatos a szöveg, idézd, de csak annyit, amennyi oda illik!) Jó, ha megkülönbözteted a kortárs és a történész/ történetírás álláspontját. Figyelj az eltérő források közti különbségekre, a forrás műfajára! Építsd be fogalmazásába a forrásokból megszerezhető információkat, következte­téseket! Fontos: a forrás betű szerint leírása nem = a feladat megoldásával. A forrást mindig az érvelésed, mondandód bizonyítására használd.
Ha szükséges, készíts vázlatot, piszkozatot!
Eseményeket alakító tényezők feltárása: Erre kapható a legtöbb pont. Tárd föl a probléma előzményeit, okait, hátterét, következményeit! A hangsúlyt a feladat kérdése adja meg! Tulajdonképpen a mi, miért történt. (PL. a sokistenhitű vallásoknál, szinte törvényszerű, hogy a különböző isteneknek eltérő feladataik, tulajdonságaik vannak.) Ha egy történelmi folya­matot kell bemutatnia, akkor az ok-okozati összefüggéseket időrendben vázold!
Építsd be mondanivalódba önálló ismereteid (pl. nevek, évszámok), vé­leményed! (Bár ezzel vigyázz! Inkább ne írj, semmit, ha helyes érvekkel nem tudod alátámasztani véleményed, ha nem vagy biztos magadban, inkább ne írj!)
Ügyelj arra, hogy mondataid világosak legyenek! Szerkeszd meg szöveget !
Bevezetés: probléma felvezetése;
Kifejtés: az adott kérdés előzményeinek, okainak és maguknak a történésnek a feltárása, következmények, utóélet;
Lezárás-összefoglalás - összegzés: itt lehet úgymond egy-két mondatban ’felelni’ a feladatban megfogalmazott kérdésre, utasításra, kiemelni a téma legfontosabb meg­állapítását, javaslom - feltétlenül összegezz!)
Figyelj a helyesírásra! Figyelj az időre!

1.   Olvassa el figyelmesen és értse meg a feladatot és a forrásokat!
a.  Fogalmazza meg saját szavaival a megoldandó problémát!
b.  A forrás(ok) szövegében húzza alá azokat a kulcsszavakat, adatokat, amelyek a feladatban szereplő probléma megoldásában segíthetik! Készítsen széljegyzeteket! Írja a lap szélére felmerült gondolatait, megjegyzéseit, magyarázatait!
2. Készítsen vázlatot!
a.  Határozza meg és nevezze meg a korszakot, korszakokat!
b.  Keresse meg a történelmi atlaszban azt a térképet vagy azokat a térképeket, amelyek segíthetik a feladat megoldásában!
c.  Gyűjtse össze azokat a fogalmakat, amelyek segítségével az adott korszak illetve az adott probléma bemutatható!
d.  Gyűjtse össze azokat a személyeket, intézményeket, akiket, amelyeket az adott témához kapcsolni tud!
e.  Keresse a bemutatott jelenségek okait, következményeit, belső összefüggéseit, és ábrázolja ezeket nyilakkal, saját jelöléseivel!
3. Rendszerezze a rendelkezésére álló információkat!
a.  Fogalmazzon meg tételmondatot, amelyben röviden összefoglalja a felvetett problémát, és saját válaszát!
b.  Ismertesse röviden a probléma történelmi hátterét! (Ki, hol, mikor, hogyan stb.)
c.  Állítson fel sorrendet az állítása alátámasztására, igazolására gyűjtött tények, érvek között!
d.  Fogalmazza meg és állítsa logikai sorrendbe érveit pontosan, szabatosan!
e.  Használja a korszak leírásához szükséges megfelelő szókincset!
4. Szerkessze meg szövegét!
a.  Idézze röviden a forrás kulcsgondolatait!
b.  Használja a kigyűjtött adatok közül a legfontosabbakat!
c.  Kerülje a fölösleges ismétléseket, a nem a témára vonatkozó adatokat, a szükségtelen idegen szavakat!
d.  Ha van elég ideje, készítsen piszkozatot! Ha elkészült a végleges változattal, húzza át egyértelműen a piszkozatot!
5.   Adjon rövid értékelést!

6.   Ellenőrizze hogy valóban a feltett kérdésre válaszolt-e, és nem lépte-e túl a meghatározott terjedelmet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése